Tramwaj Moderus Gamma oraz napis: Apelujemy do pasażerów o stosowanie się do wytycznych zarówno w zakresie liczby podróżujących, jak i zasłaniania twarzy w przestrzeni publicznej. Kierowcy i motorniczowie nie maja bowiem uprawnień ani możliwości, by bezpośrednio weryfikować respektowanie ograniczeń. Pobierz aplikacje ze sklepu Google Play Pobierz aplikacje ze sklepu App Store
Strona Główna » Debiut dwukierunkowej Gammy

Komunikaty

201  T21
08.06.2020
15.06.2020
Zawieszenie kursowania linii tramwajowej 201 od nocy z 8 na 9 czerwca

144   149   150   151   159  ...
08.06.2020
Wznowienie funkcjonowania linii 149, 150, 159 i 170 - zmiany w komunikacji miejskiej od 8 czerwca 2020

05.06.2020
Tymczasowe zmiany lokalizacji przystanków „Winogrady” i „Przelot”

251
01.06.2020
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Grochowska”

146
30.05.2020
Wydłużenie linii 146 do Strzeszynka

4  145  157   194   232  ...
01.06.2020
Na trasy wracają linie 145, 194, 232 i 235. Zmiany w komunikacji od 1 czerwca

178  248
29.05.2020
Zakończenie prac na ulicy Lechickiej

834
26.05.2020
Otwarcie przejazdu kolejowego w Rokietnicy

167  248  911
25.05.2020
Przywrócenie lokalizacji przystanków „Kresowa”

144  146  147  151  167  ...
29.05.2020
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Zmiany w komunikacji miejskiej

148  177  238  242  243
21.05.2020
Tymczasowe zmiany lokalizacji przystanków „Rolna” i „Os. Bajkowe”

7  193
18.05.2020
Prace sieciowe na ul. Przybyszewskiego

237  320  321  322
 
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Koziegłowy/Os. Karolin”

164  236  246
18.04.2020
Prace na wiadukcie kolejowym nad ul. Kościelną

237  320  321  322  323
11.04.2020
Zmiana organizacji ruchu w związku z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Gdyńskiej i Poznańskiej w Koziegłowach

183
06.04.2020
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanków „Dojazd Szpital”

152  155  157  162  165  ...
23.03.2020
Remont dworca autobusowego przy rondzie Rataje – zmiany w komunikacji

Sprawdź nasze oferty pracy!
moderus-gamma-dwukierunkowy25 lipca 2019 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma, dostarczonego do MPK Poznań przez spółkę Modertrans Poznań. W wydarzeniu zorganizowanym w nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Franowie udział wzięli przedstawiciele MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim oraz Zarząd Modertrans Poznań.

W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafiło już 30 jednokierunkowych tramwajów Moderus Gamma, które od grudnia ubiegłego roku wożą pasażerów Poznania, a teraz rozpoczynają się dostawy wersji dwukierunkowej.
Właśnie dzięki takim tramwajom możliwe będzie obsługiwanie linii tramwajowych nieposiadających pętli. Sprawdzą się również doskonale w trakcie remontów torowisk, kiedy uruchamiane jest tzw. „wahadło”. Przede wszystkim jednak zakupione zostały do obsługi nowej trasy tramwajowej na poznańskie  Naramowice.

- Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu poznańskiego MPK - Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. Wycofane zostaną 43 najstarsze składy. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln a więc ponad pół miliarda złotych.

Przez ostatnie kilka tygodni prezentowany tramwaj był poddawany badaniom homologacyjnym, które zakończyły się pozytywnie. Wykonane zostały między innymi testy dynamiczne, sprawdzono typy hamowania tramwaju, masę całkowitą pojazdu, naciski na poszczególne osie, poziom hałasu generowanego przez tramwaj, a także bezpieczeństwo zastosowanego wyposażenia. Na ich podstawie dla dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma Transportowy Dozór Techniczny wydał świadectwo homologacji, co świadczy o to o tym, że tramwaj spełnia wymagania przepisów i może bezpiecznie przewozić pasażerów. Homologacja to zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw pozostałych tramwajów dwukierunkowych. Procedury odbiorowe, prowadzone przez MPK Poznań, rozpoczęły się 23 lipca 2019. 

Wszystkie tramwaje są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.

Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano po sześć otworów drzwiowych z każdej strony tramwaju. To pierwszy dwukierunkowy tramwaj w Poznaniu, dysponujący taką ilością strumieni wymiany pasażerów.

Wyposażenie tramwajów dwukierunkowych jest niemalże identyczne jak tramwajów jednokierunkowych - właściwą temperaturę w tramwaju zapewnia automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Tramwaje zostały wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej, monitory reklamowe, ładowarki USB. Zapewnione zostały także miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Na każdym końcu tramwaju dwukierunkowego znajduje się kabina motorniczego, w której pracę motorniczego ułatwia ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju.

- Przewidujemy, że dostawy wszystkich naszych Moderusów zakończą się w tym roku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki Modertrans.

Wszystkie pojazdy są przystosowane do instalacji superkondensatorów. We wszystkich tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, a przetwornice statyczne zbudowane zostały przy wykorzystaniu modułów mocy wykonanych na bazie węglika krzemu (SIC) Rozwiązania te umożliwiły obniżenie wymiarów i masy przetwornic o około 25% i uzyskanie doskonałych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu.

Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu: "Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego" dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 6.1 Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Koszt całkowity projektu, w ramach którego dostarczone zostały również tramwaje dwukierunkowe typu Moderus Gamma to 450 303 000 zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 100 000 zł. Dofinansowanie   projektów wynosi obecnie 50 000 000 zł.