Zapraszamy na przejażdżkę Kolejką Parkową Maltanka codziennie od 10.00 do 19.00 co godzinę oraz w soboty, niedziele i święta co 30 minut.
Strona Główna » Początek prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice

Komunikaty

Maltanka
12.08.2020
Wypadek kolejki Maltanka

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

14.08.2020
16.08.2020
Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego w weekend 14-16.08.2020

237  247
10.08.2020
Zamknięcie ulicy Starołęckiej

2  5  9  13  16
 
AL. MARCINKOWSKIEGO

231
01.08.2020
Likwidacja przystanku „Rondo Żegrze”

195
27.07.2020
16.08.2020
Zamknięcie przejazdu w Psarskim

152  162  166  181  184  ...
13.07.2020
Zmiany lokalizacji przystanków na dworcu autobusowym "Rondo Rataje"

27.06.2020
31.08.2020
Letni rozkład jazdy

3  4  7  9  10  ...
27.06.2020
31.08.2020
„Siódemka” wraca na Przybyszewskiego. Zamknięte pętle Wilczak, Połabska i Piątkowska - komunikacja od 27 czerwca

251
01.06.2020
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Grochowska”

146
30.05.2020
Wydłużenie linii 146 do Strzeszynka

144  146  147  151  167  ...
29.05.2020
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Zmiany w komunikacji miejskiej

148  177  238  242  243
21.05.2020
Tymczasowe zmiany lokalizacji przystanków „Rolna” i „Os. Bajkowe”

237  320  321  322
 
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Koziegłowy/Os. Karolin”

237  320  321  322  323
11.04.2020
Zmiana organizacji ruchu w związku z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Gdyńskiej i Poznańskiej w Koziegłowach

183
06.04.2020
Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanków „Dojazd Szpital”

Sprawdź nasze oferty pracy!
Rozpoczynają się kolejne działania związane z powstaniem trasy tramwajowej na Naramowice. Przebudowana będzie pętla Wilczak, gdzie przygotowane zostanie wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym. Najpóźniej wiosną 2022 roku nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.

13 grudnia nastąpi przekazanie terenu budowy wykonawcy. Następnego dnia wyłączona zostanie trakcja, w związku z czym tramwaje linii nr 3 nie będą dojeżdżać do pętli Wilczak. We wtorek, 18 grudnia, teren przy pętli zostanie wygrodzony i rozpocznie się wycinka drzew, która potrwa do końca tego roku. W zamian przeprowadzone będą nasadzenia kompensacyjne.

Na pętli Wilczak w pierwszej kolejności przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna. Prace związane są z wyprowadzeniem torowiska z pętli w kierunku Naramowic. W styczniu rozpocznie się rozbiórka przystanku, szyn i podkładów. Przebieg prac uzależniony będzie od warunków atmosferycznych.


Informacje komunikacyjne

Z uwagi na rozpoczęcie prac od piątku, 14 grudnia, zamknięta dla ruchu tramwajowego zostanie pętla Wilczak i zmieniona zostanie trasa linii tramwajowej nr 3. Tramwaj z ulicy Winogrady pojedzie ul. Murawa i Al. Solidarności do pętli Połabska. W ten sposób będzie kursował przez najbliższe miesiące. Pętla Wilczak dla ruchu tramwajowego zostanie otwarta od września przyszłego roku.

Pasażerowie dotychczas dojeżdżający tramwajem nr 3 do pętli Wilczak mogą skorzystać z jednej z wielu linii autobusowych obsługujących rejon Wilczaka i Winograd.

Z okolic Garbar można pojechać ulicą Szelągowską autobusami linii nr: 47, 51, 67, 74, 90 i 911. Z kolei od skrzyżowania ulic Słowiańskiej i Murawa, gdzie na przystanku „Os. Pod Lipami” od 14 grudnia zatrzymywać się będzie także tramwaj linii nr 3 (kursują tą trasą tramwaje linii nr 4 i 10) w rejon pętli Wilczak można dojechać autobusami linii nr 74 i 90.

Linia nr 3: GÓRCZYN – Głogowska – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje - Jana Pawła II – Rondo Środka - Wyszyńskiego – Małe Garbary – pl. Wielkopolski – pl. Ratajskiego - Fredry – Most Teatralny - Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Solidarności – POŁABSKA


Nowa trasa w trzy lata

Inwestycja realizowana w formule "projektuj - buduj" będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóch projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszy z nich to "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu", drugi - "Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu".

Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Od pętli Wilczak do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty - drogowy oraz tramwajowy. Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ul. Nowa Naramowicka.

Powstanie nowy układ drogowy, a istniejący - w związku z włączeniem tramwaju - zostanie przebudowany. Takie zmiany pojawią się m.in. na skrzyżowaniu ulic Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Ulica Naramowicka - od ul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej - zyska nową nawierzchnię, zaś na odcinku od ul. Serbskiej do węzła Naramowicka zostanie kompleksowo przebudowana. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania ulicy Naramowickiej z Serbską, a także z ulicami Czarna Rola, Włodarską i Ziarnistą.

W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania ulic Naramowickiej z Lechicką powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Od tego miejsca do ul. Błażeja, na zachód od obecnej Naramowickiej, przebiegać będzie ul. Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką i Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ul. Nowa Stoińskiego - od ul. Jasna Rola do Naramowickiej. Przebudowa czeka również skrzyżowania ulicy Lechickiej z ul. Murawa oraz Naramowickiej z ul. Dworską.

Całość uzupełni nowe zagospodarowanie terenu związanego z infrastrukturą pasażerską i pieszo-rowerową, a także zielenią i małą architekturą.

Inwestycję prowadzić będzie konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazie odbiorów - najpóźniej wiosną 2022 roku - nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.

Sama inwestycja została podzielona na pięć podstawowych odcinków, w ramach, których wyodrębniono część obejmującą budowę trasy tramwajowej oraz część zawierającą przebudowę lub budowę układu drogowego wraz z zagospodarowaniem terenu oraz jego odpowiednim uzbrojeniem i przebudową kolizji.

Zamawiający pozostawił wykonawcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji o tym, które odcinki będą realizowane równolegle, które samodzielnie i w jakiej kolejności.