Logotyp MPK Poznań Sp. z o.o.
Autobus Solaris Urbino 18 electric na pętli Unii Lubelskiej
Strona Główna / 20 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikaty

189  194
16.05.2022
Remont ulicy Warownej

102  121  156  161  182  ...
14.05.2022
Zmiana autobusowych stanowisk odjazdowych na węźle „Ogrody”

1  5  7  8  14  ...
14.05.2022
Prace torowe na ul. Głogowskiej

174
07.05.2022
Uruchomienie przystanków „Sarbinowska”

144  146  167  214  224  ...
06.05.2022
Remont ulicy Naramowickiej

171  176  215  T2
05.05.2022
Zamknięcie ul. 28 Czerwca 1956 r. od ul. Wybickiego do ul. Krzyżowej

167  169  214  218  224  ...
01.04.2022
Zmiany w komunikacji autobusowej na Naramowicach

186   195   219   833   834
14.03.2022
Przesunięcia przystanków na obszarze Krzyżownik i Kiekrza

Sprawdź nasze oferty pracy!Reklamuj się w MPK!

pst_logoW polowie lat siedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ - Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980 r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy Zakres prac do wykonania był duży.


Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul. Roosevelta - os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS. SOBIESKIEGO - Most Teatralny - Fredry - GWARNA - Św. Marcin - Most Uniwersytecki - Roosevelta - OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli wożeni  bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane 21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta (tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki  połączone ruchomymi schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.

Jubileusz 20-lecia PST

Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia zapraszamy wszystkich poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazji przygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.

godz. 13.00 - Uroczysta parada taboru tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na trasie PST do zajezdni tramwajowej na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.30 - Przemówienie Z-cy Prezydenta Miasta Poznania Macieja Wudarskiego oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha Tulibackiego (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.45 - okolicznościowy, wyśmienity tort o smaku malinowym z Cukierni Jagódka (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 14.00 - rozpoczęcie komunikacyjnej gry miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)

Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp. z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.


pst_plakat

Regulamin Komunikacyjnej Gry Miejskiej (29.01.2017):

1) Czas trwania od 14.00 do 17.00

2) Na trasie linii nr 20 (w relacji Pętla tramwajowa na os. Sobieskiego – Most Teatralny – Dworzec Zachodni) od godz. 14.00 do 17.00 kursuje 6 zabytkowych tramwajów. Twoim zadaniem jest je zlokalizować, odszukać w nich konduktorów i odpowiedzieć na zadane przez nich pytanie dotyczące trasy PST. Jeśli uda się Tobie odpowiedzieć pozytywnie, przy pomocy telefonu z aparatem fotograficznym  wykonaj swoje wspólne zdjęcie z konduktorem. Za każde zdjęcie przysługuje jeden punkt, przy czym maksymalnie możesz uzyskać 6 punktów (po jednym punkcie w każdym tramwaju).

3)Po zebraniu punktów (od 1 do 6) przyjedź do Muzeum Komunikacji MPK na ul. Głogowskiej 131/133, gdzie po okazaniu zdjęć (a tym samym uzyskanych punktów) odbierzesz swój upominek

Serdecznie zapraszamy