Dziękujemy, że jesteście z nami
Strona Główna » Ostatecznie opuściliśmy Budziszyńską

Komunikaty

201  231  237
06.12.2020
Zamknięcie skrzyżowania Jana PawłaII/Św. Rocha

180  181  184
 
Niedziele handlowe w grudniu 2020 r.

167  248  911
30.11.2020
Przesunięcie przystanku Wilczak

167  911
04.12.2020
14.12.2020
Remont peronu 6 na dworcu Śródka

124  154
09.11.2020
Zawieszenie kursów szkolnych

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

159  242
02.11.2020
Zmiana organizacji ruchu na terenie Portu Lotniczego Ławica

Wszystkie linie tramwajowe
02.11.2020
Stałe zmiany w komunikacji miejskiej

201
23.10.2020
Zmiana rozkładu jazdy linii 201

22.10.2020
Górczyn: Zmiana lokalizacji przystanku końcowego

3  4  151  167  169  ...
17.10.2020
Kolejny etap budowy tramwaju na Naramowice. Zamknięcie skrzyżowania ulic Szelągowskiej, Słowiańskiej, Wilczak i Naramowickiej

124
12.10.2020
Zmiana rozkładu jazdy linii autobusowej 124

167  911
01.10.2020
Zmiana peronów odjazdowych na dworcu przy rondzie Śródka

2  11  17  18  124  ...
01.10.2020
Stałe zmiany w komunikacji miejskiej od 1 października br.

168  236  246
07.09.2020
Prace budowlane na ul. Zakopiańskiej

2  6  7  10  13  ...
17.08.2020
1 etap remontu ronda Rataje i zamknięcie ulicy Wierzbięcice

152  162  166  181  184  ...
13.07.2020
Zmiany lokalizacji przystanków na dworcu autobusowym "Rondo Rataje"

Sprawdź nasze oferty pracy!
budziszynska-01-mPrzez ponad ćwierć wieku była miejscem garażowania tramwajów, zarówno liniowych, jak i tych wycofanych już z eksploatacji. Wraz z oddaniem hali postojowej w nowej zajezdni na Franowie i zamknięciem ul. Grunwaldzkiej dla tramwajów, historia tego miejsca dobiegła końca - "Budziszyna".

O historii torów odstawczych
Poznań był jedynym z niewielu miast w Polsce, które nie mogło pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni. Dlatego też już w latach 70-tych ubiegłego wieku mówiło się o konieczności budowy nowej zajezdni. Powodu braku środków plany te były ciągle przesuwane na dalsze terminy. Jako prowizoryczne rozwiązanie problemu wymyślono budowę torów odstawczych. Zaczęto je budować na początku lat 80’tych ubiegłego wieku po to, aby pomieścić tramwaje, garażujące dotychczas na ulicach Poznania. Wcześniej „nocowały” one na torowiskach w ciągu ul. Przybyszewskiego, Towarowej, Zwierzynieckiej, Krzywoustego czy na pętli starołęckiej. Garażujące tam tramwaje były nieustannie dewastowane i niszczone.
tramwaje-nocujace-na-krzywoustego-s
Wydzielony, ogrodzony i pilnowany teren z 14 torami i kanałem przeglądowym został oddany do eksploatacji 15 sierpnia 1985. Od tego czasu „Budziszyna” zdążyła pełnić rolę tymczasowej zajezdni, choćby wtedy kiedy w maju 1986 roku doszło do wybuchu gazu na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i Hetmańskiej. Zajezdnia przy ul. Głogowskiej została wtedy odcięta od sieci torowisk, dlatego na czas remontu wagony kursujące po mieście, musiały po służbie zjeżdżać na tory odstawcze. Były tam do czasu odbudowania nawierzchni skrzyżowania m.in. przez pracowników MPK Poznań, pod koniec sierpnia ‘86. W tym czasie urządzono tam prowizoryczny warsztacik podręczny, pomieszczenie socjalne i dyspozytornię. Ponownie „Budziszyna” stała się zajezdnią alternatywną dla Głogowskiej pod koniec lat 90’tych. Wyprowadzka spowodowana była wyburzaniem starej i stawianiem nowej hali dla tramwajów w zajezdni.
budziszynska-03-s
budziszynska-marzec-2011-s
Kilka lat później na torach odstawczych pojawiły się tramwaje z zajezdni przy ul. Fortecznej. Z uwagi na remont torowiska w ciągu ul. Starołęckiej, bimby musiały garażować poza macierzystą zajezdnią. Wtedy poważniejsze naprawy tramwajów realizowano w zajezdni przy ul. Głogowskiej, natomiast mniejsze, bezpośrednio w kanale przeglądowym na Budziszyńskiej, wykonywali oddelegowani z Fortecznej pracownicy.
budziszynska-02-s
spotkanie pokoleniowe, pierwszy częściowo niskopodłowowy tramwaj w Polsce 115N i najnowszy niskopodłogowy Solaris Tramino - oba wyprodukowane w Wielkopolsce

Przez cały czas Budziszyna stanowiła również miejsce postoju dla wagonów wycofanych czasowo z eksploatacji. Garażowały tam także różne tramwaje techniczne (np. pługi odśnieżne). W 2011 roku dawała także schronienie dla części tramwajów z opuszczonej 31 grudnia 2010 r. zajezdni przy ul. Gajowej. 4 listopada 2011 r. torowiska w tym miejscu prawie opustoszały. Przyczyną była przebudowa ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego i całkowite zamknięcie ul. Grunwaldzkiej od ronda aż do Junikowa dla pojazdów szynowych. Ze względu na przebudowę ul. Grunwaldzkiej od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej, na kilka miesięcy torowisko stało się placem budowy.
budziszynska-prace-na-petli-kwiecien-2012-s
Dzień przed pierwszym meczem w ramach UEFA Euro 2012 w Poznaniu, bimby ponownie ruszyły ulicą Grunwaldzką, choć tylko do ul. Węgorka. Na Budziszyńską wagony docierały bez pasażerów, ponieważ w tym miejscu cały czas trwały prace nad utworzeniem nowego systemu ulic. Chwilowo odzyskaliśmy więc miejsce dla nocujących tramwajów. Kiedy na początku października oddano do użytku halę postojową na nowej zajezdni Franowo, skierowaliśmy wszystkie pojazdy. Tory odstawcze na Budziszyńskiej były czynne do niedzieli 4 listopada 2012 r. W poniedziałek odłączono napięcie w sieci trakcyjnej i tym samym zakończył się pewien etap w komunikacji miejskiej w Poznaniu.
budziszynska-tramwaje-na-petli-s