Zmień wersję językową na PL
Zmień wersję językową na DE
Zmień wersję językową na EN

Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
Infolinia ZTM
Centrala Nadzoru Ruchu MPK

Wyszukiwarka

Sieci społecznościowe

Newsletter

Unia Europejska
Biuletyn Informacji Publicznej
UITP Member
Strona Główna / Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę zajezdni na Franowie

Komunikaty

1  6  13  15  163  ...
20.09.2021
Impreza masowa „Please, stand up!” na Stadionie Miejskim

2  9  10  12
18.09.2021
Przystanki „Rynek Wildecki”

2  8  9  10  12  ...
18.09.2021
Zmiany w komunikacji tramwajowej od 18 września br.

177
16.09.2021
Budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Złotowskiej

186  195  219  833  834
10.09.2021
Przesunięcie przystanków „Kiekrz Kościół”

152  162  166  181  196
10.09.2021
Zmiany na rondzie Rataje

213  223
13.09.2021
18.09.2021
Budowa ładowarek na dworcu Górczyn - etap 2

5  8  14  213  223
03.09.2021
Uruchomienie nowego przystanku wiedeńskiego „Sielska”

125  174  184  190  211  ...
01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć autobusowa - Rataje, Starołęka

01.09.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 września - Sieć tramwajowa

01.09.2021
Zasadniczy rozkład jazdy od 1 września 2021 r.

212  222
23.08.2021
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Bałtyk” dla autobusów nocnych

185
14.08.2021
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Murawa/Lechicka

167  174  190  214  224  ...
24.07.2021
Zmiany organizacji ruchu w ciągu ulicy Naramowickiej

174  190  211  212  220  ...
15.07.2021
Zmiany lokalizacji przystanków w obrębie inwestycji „Przebudowa Ronda Rataje”

159  171  193  212  213  ...
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć autobusowa - pozostałe zmiany

167  169  178  185  214  ...
26.06.2021
Zmiany w komunikacji miejskiej - sieć autobusowa - obszar Naramowic

3  5  6  9  13  ...
10.04.2021
Projekt „Centrum” – etap II

125  152  154  165  181  ...
03.11.2020
Zamknięcie wiaduktu na ul. Kurlandzkiej

Sprawdź nasze oferty pracy!Zapraszamy na kursy Kolejką Parkową Maltanką!Reklamuj się w MPK!
wmurowanie-aktu-erekcyjnego-franowo-m5 września 2011 to data, która na trwałe zapisze się w dziejach poznańskiej komunikacji miejskiej. Tego dnia o godz. 13 dokonano uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod fundamenty zajezdni tramwajowej na Franowie. Akt erekcyjny został podpisany przez Prezydenta Miasta Poznania Ryszarda Grobelnego, Wojciecha Tulibackiego – prezesa Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. jako Inwestora oraz przedstawicieli konsorcjum  budującego zajezdnię: Prezesa Zarządu ZUE S.A. Wiesława Nowaka oraz Jacka Faltynowicza – Prezesa Zarządu Elektrobudowa S.A. Zobacz zdjęcia.

Ta uroczystość była szczególnym wydarzeniem nie tylko w historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia powstała na początku lat osiemdziesiątych w Łodzi. Najnowszy tego typu obiekt w Poznaniu – przy ul. Fortecznej, wybudowano ponad 30 lat temu.

O budowie nowej zajezdni tramwajowej mówiło się w Poznaniu już od ponad 20 lat.  Wskazywano różne lokalizacje, ale plany wciąż odsuwały się na przyszłość. Wobec perspektywy sprzedaży przez miasto starej zajezdni przy ul. Gajowej zapadły śmiałe decyzje - nowy, kluczowy obiekt dla funkcjonowania komunikacji w mieście stanie na poznańskim Franowie.

15 kwietnia 2009 r.. poznańskie MPK podpisało umowę na wykonanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę, a po 2 latach był gotowy projekt i można było ogłosić przetarg na budowę zajezdni. Wygrał go wykonawca, który zaproponował najniższą cenę – konsorcjum w skład którego wchodzi  ZUE S.A. (Lider) oraz Elektrobudowa S.A.
13 lipca 2011 podpisana została umowa na budowę zajezdni tramwajowej.

- Ta nowa inwestycja dla poznańskiej komunikacji to gigantyczne przedsięwzięcie – podkreśla Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy ul. Fortecznej pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała 6 lat. Tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej. Planujemy, że nowa zajezdnia będzie gotowa za dwa lata. Powstanie z udziałem funduszy unijnych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego umieściło na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt „Budowa zajezdni Franowo w Poznaniu”. A to oznacza, że mamy zarezerwowaną kwotę w wysokości 50,6 mln zł unijnego dofinansowania. To w wielkiej mierze zasługa posła na Sejm, Pana Waldy Dzikowskiego oraz Prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego.

To będzie bez wątpienia najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Korzyści z jej powstania trudno przeceniać, bo nowa inwestycja skompensuje działalność trzech obszarów, kluczowych dla komunikacji w mieście.

Po pierwsze - przejmie działalność starej zajezdni przy ul. Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi w 2008 roku. Poznańskie MPK musiało opuścić ten zabytkowy obiekt do końca 2010 roku.

Po drugie - na Franowo zostanie przeprowadzona – obsługująca tylko stare typy tramwajów - zajezdnia przy ul. Madalińskiego. Uciążliwości związane z jej sąsiedztwem są od lat tematem słusznych narzekań mieszkańców Wildy. Obok korzyści dla komunikacji, mamy więc również zyski społeczne i ekologiczne.

Po trzecie - dzięki nowej inwestycji nie będą potrzebne tory odstawcze przy ul. Budziszyńskiej gdzie od lat garażują na wolnym powietrzu tramwaje z zajezdni przy ul. Madalińskiego i Głogowskiej. To rozwiązanie jest wbrew pozorom bardzo kosztowne, bo trzeba zapewnić ochronę i organizować przejazdy technologiczne po codziennych przeglądach, które odbywają się w zajezdni przy ul. Głogowskiej.

- Budowa zajezdni na Franowie to dla nas projekt prestiżowy – mówi Wiesław Nowak, prezes Zarządu  ZUE S.A.  – Jesteśmy dumni, że to nam przypadła w udziale możliwość wybudowania tego niezwykle nowoczesnego obiektu, mogącego równać się z najwyżej ocenianymi zajezdniami w Europie. Cieszymy się, że nowa zajezdnia zmieni sposób funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu i przyczyni się do większego komfortu życia mieszkańców.

Nowa zajezdnia na Franowie stanowić będzie imponujący obiekt. Jej koncepcja i projekt równają do najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych obecnie w Europie. Obszar obiektu, który sięga 17 hektarów przekroczy powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Dla porównania zajezdnia przy ul. Głogowskiej, która obsługuje największa liczbę tramwajów zajmuje 2,9 hektara. Na Franowie znajdzie się docelowo miejsce na 150 pociągów tramwajowych, na Głogowskiej ledwo się mieszczą 63 składy wagonów. W całym Poznaniu mamy 493 zwrotnice.
W jednej tylko zajezdni na Franowie będzie ich 109.
Długość torów w mieście wynosi 135 kilometrów. Prawie 10 procent tej liczby stanowić będą torowiska wybudowane w nowej zajezdni na Franowie.