Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
O MPK » Tabor » Tramwaje historyczne
Tramwaje historyczne
gt8-01-mZachowano w Poznaniu jako wagon historyczny dwuczłonowy przegubowiec typu GT6 nr 615 sprowadzony z Düsseldorfu w 2000 r. i jeżdżący na liniach do 2013 r. Ogółem sprowadzono z Düsseldorfu i Frankfurtu nad Menem 17 podobnych używanych wagonów wyprodukowanych w fabryce wagonów Düwag w Düsseldorfie w latach 1957-1963. Wycofano je z ruchu liniowego do 2013 r.

Więcej…
105n-sW latach 1975-1990 MPK otrzymało z chorzowskiego Konstalu 248 fabrycznie nowych czteroosiowych wagonów silnikowych generacji 105N. Jest to jeszcze obecnie najpopularniejszy typ tramwajów kursujących po Poznaniu. Sprzęgnięte są one w składy dwuwagonowe. Podczas eksploatacji wozy te były wielokrotnie modernizowane. Jako historyczny został zachowany najmniej zmodernizowany skład wagonów typu 105N/1 nr 194+193 (numery przemalowano na 82+81).

Więcej…
102na02-mOstatni w Poznaniu wagon typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał 65 takich wagonów. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.
Więcej…
102n-mZachowany jako historyczny jeden z 8 eksploatowanych w ruchu liniowym w latach 1970-2004 w Poznaniu wagonów tego typu, zbudowany w chorzowskim Konstalu na przełomie 1969 i 1970 roku i dostarczony w 1970 r. Od 2004 r. jest wagonem historycznym.
Więcej…
3g05-mW latach 1991-1995 MPK otrzymało z Amsterdamu 20 używanych trzyczłonowych przegubowców typów 1G i 2G wyprodukowanych w latach 1956-1959 przez zakłady "Beijnes". W Poznaniu w ruchu liniowym uruchomiono 18 z nich. W roku 2003 w miejsce mocno już wyeksploatowanych wozów 1G i 2G sprowadzono 11 nowszych podobnych trzyczłonowych przegubowców typu 3G zbudowanych w latach 1959-1960. Od swoich poprzedników różniły się one tylko wyposażeniem elektrycznym nowszego typu oraz sposobem mocowania okien.
Więcej…
4nOd roku 1957 chorzowski KONSTAL dostarczał zmodyfikowane tramwaje typu 4N i 4N1. Oznaczono je numerami: 4N: 210 - 212; 4N1: 213 - 262. Od roku 1963 przebudowano je na jednokierunkowe z mechanicznie otwieranymi drzwiami. W 1964 roku rozpoczęto przekazywanie z Warszawy kolejnych używanych wagonów. Do 1976 roku wszystkie tego typu tramwaje zmodernizowano montując elektryczne napędy drzwi i hamulce szynowe. Wagony kursowały do końca 1992 roku. Niektóre pozostały jako wozy gospodarcze.
Więcej…
n_thumbWagon silnikowy 602 i ciągnięte przez niego doczepy należą do dużej generacji dwuosiowych wozów produkowanej w Polsce w latach 1948-1962 zwanej potocznie „enkami”. Były one różnych odmian produkcyjnych. Po zakończeniu dostaw, w 1970 r. po Poznaniu jeździło ich łącznie 332, w tym 151 silnikowych i 181 doczepnych. Część z nich, zanim trafiła do Poznania, eksploatowana była w Warszawie. Ostatni raz na liniach pojawiły się 31 grudnia 1992 roku.
Więcej…
carl-weyer-na-madaliniePierwsze wagony doczepne typu Carl Weyer pojawiły się na liniach tramwajowych w Poznaniu w 1905 r. Do 1916 r. wprowadzono do ruchu 32 doczepki tego typu. Większość z nich wyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich. Ostatnie z tych wozów prawdopodobnie całkowicie zbudowano w Poznaniu. Był to w okresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej Kolei Elektrycznej. Ich stan inwentarzowy zaczął maleć od okresu II wojny światowej. Ostatnie z nich MPK wycofało z ruchu liniowego w 1960 r. Podstawową przyczyną ich wycofania były otwarte pomosty, które pasażerowie pieszczotliwie nazywali balkonikami.
Więcej…
herbrand-mTen zbudowany w 1896 r. w wytwórni P. Herbrand & Co w Kolonii wagon tramwajowy był sprowadzony do Poznania około 1915 r. ze Schwerina. Jeździł po Poznaniu jako doczepny. Około 1928 r. został wycofany z ruchu osobowego i przeznaczony na wagon do narzędzi torowych. W 1948 r. z okazji 50-lecia tramwajów elektrycznych w Poznaniu został wyremontowany i przystosowany z powrotem do ruchu osobowego. Tym razem konnego. Więcej…
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind