Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
O MPK » Historia » Kalendarium

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA Z DZIEJÓW MIEJSKIEGO PRZEDSIĘBIORSTWA KOMUNIKACYJNEGO W POZNANIU I KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ W MIEŚCIE



1865 - (2 maj) na ulicach Poznania pojawia się pierwszy środek miejskiej komunikacji zbiorowej - kupiec Kletschoff uruchamia połączenie omnibusami konnymi między dworcem kolejowym a mostem Chwaliszewskim
1871 - prowadzenie komunikacji omnibusowej do dworców kolejowych przejmują bracia Starkowscy
1880 - (30 styczeń) przedsiębiorcy budowy kolei Otto Reymer i Otto Masch tworzą w Berlinie spółkę Reymer & Masch, której jednym z celów była w tymże roku budowa kolei konnej w Poznaniu
1880 - (31 lipiec) uruchomienie pierwszej linii tramwajów konnych między dworcem kolejowym a Starym Rynkiem
1880 - (25 sierpień) powstanie spółki akcyjnej Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft (Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej), która przejmuje wszystkie prawa do budowy i eksploatacji kolei konnej w Poznaniu posiadane przez firmę Reymer & Masch
1880 - budowa pierwszej zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej
1882 - rozpoczęcie działalności spedytorskiej przez Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej
1886 - przedsiębiorstwo otrzymało na 5 lat koncesję na wywózfekalii i nieczystości
1891 - (1 październik) uruchomienie przez Towarzystwo Poznańskiej Kolei Konnej linii omnibusowej do Jeżyc
1895 – likwidacja działalności spedytorskiej
1896 - zmiana nazwy spółki Posener Pferde-Eisenbahn-Gesellschaft na Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna)
1896 - zastąpienie komunikacji omnibusowej do Jeżyc tramwajem konnym
1898 - przekazanie do eksploatacji elektrowni tramwajowej
1898 - (6 marzec) otwarcie publicznego ruchu tramwajów elektrycznych i likwidacja tramwajów konnych
1899 - rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby odbiorców w mieście

1907 - budowa pierwszej hali zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej
1914 - przejęcie elektrowni tramwajowej przez miasto
1917 - uruchomienie przewozów towarów i poczty tramwajami
1921 - spolszczenie nazwy spółki Posener Strassenbahn - oficjalna nazwa Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
1924 - likwidacja przewozu poczty i towarów tramwajami
1925 - (1 listopad) uruchomienie przez PKE komunikacji autobusowej w mieście
1927 - PKE kończy przy ul. Słowackiego 19/21 budowę Domu Amarantowego, zwanego później Domem Tramwajarza
1929 - zbudowanie zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej
1929 - wykonanie w warsztatach na Gajowej wagonów doczepnych z obniżoną podłogą w wejściu
1929 - zorganizowanie przez PKE na Powszechnej Wystawie Krajowej komunikacji pasażerskiej elektrowózkami (wózkami akumulatorowymi)
1930 - (12 luty) uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej ze Śródki do Głównej
1934 - uruchomienie przez PKE międzymiastowej linii autobusowej Poznań-Mosina, połączenie istniało 2 lata
1939 - nadanie PKE okupacyjnej nazwy Posener Strassenbahn A.G.
1943 - uruchomienie przez Posener Strassenbahn regularnej linii żeglugi pasażerskiej na Warcie z ul. Woźnej do Starołęki
1945 - zatopienie statków i likwidacja żeglugi pasażerskiej na Warcie
1945 - duże zniszczenia urządzeń komunikacyjnych na skutek działań wojennych
1945 - przywrócenie spółce prowadzącej miejską komunikację zbiorową w mieście nazwy Poznańska Kolej Elektryczna S.A. i następnie zmiana jej nazwy na Miejska Poznańska Kolej Elektryczna S.A.
1945 - powstanie zajezdni trolejbusowej przy ulicy Świętojańskiej
1946 - Miejska Poznańska Kolej Elektryczna staje się przedsiębiorstwem miejskim (likwidacja spółki akcyjnej)
1948 - przekazanie do eksploatacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego
1951 - zmiana nazwy MPKE na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
1956 - rozpoczęcie przez MPK eksploatacji taksówek
1959 - uruchomienie pierwszej podmiejskiej linii autobusowej do Puszczykowa
1960 - rozpoczęcie stopniowej likwidacji obsługi konduktorskiej w autobusach, tramwajach i trolejbusach
1962 - utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego, któremu MPK przekazało wszystkie taksówki
1966 - MPK otrzymało pierwsze autobusy przegubowe
1968 - oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej
1969 - zorganizowanie placu postojowego autobusów przy ulicy Polskiej
1969 - przeznaczenie byłej zajezdni autobusowej przy ulicy Zwierzynieckiej na zaplecze remontowe przedsiębiorstwa
1969 do Poznania trafia pierwszy wagon przegubowy
1970 - (29 marzec) likwidacja ostatniej linii trolejbusowej Ogrody - Smochowice
1972 - (21 lipiec) przekazanie do eksploatacji kolejki dziecięcej na Malcie, której eksploatację powierzono MPK
1974 - likwidacja zajezdni przy ulicy Świętojańskiej
1976 - włączenie do MPK komunikacji miejskiej w Gnieźnie oraz Kórniku i utworzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego
1980 - oddanie do użytku zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Fortecznej
1981 - wprowadzenie autobusów do zajezdni przy ulicy Kaczej na Kopaninie
1982 - usamodzielnienie się Zakładu Komunikacji Autobusowej w Gnieźnie i przywrócenie WPK nazwy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
1985 - przy ul. Budziszyńskiej powstały tory odstawcze dla wagonów tramwajowych
1987 - przejęcie przez MPK obiektów w Biskupicach na warsztaty naprawcze autobusów i zespołów
1990 - MPK przejmuje obiekty bazy transportu gospodarczego przy al. Niepodległości
1991 - przekazanie podpoznańskim gminom podmiejskich linii autobusowych
1991 - z MPK zostaje wyłączony Oddział w Kórniku
1991 - przekształcenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w zakład budżetowy
1992 - likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Polskiej
1992 - oddanie do użytku zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej i likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Fortecznej
1994 - wprowadzenie taryfy czasowej
1995 - zakup przez MPK pierwszego autobusu niskopodłogowego
1995 - uruchomienie na liniach pierwszego wagonu tramwajowego z częściowo obniżoną podłogą
1997 - oddanie do eksploatacji pierwszej bezkolizyjnej trasy tramwajowej - Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
1998 - likwidacja zajezdni autobusowej przy ulicy Darzyborskiej
1998 - uruchomienie systemu nadzoru nad pojazdami w czasie rzeczywistym
1998 - odłączenie od MPK Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach

2000 - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostaje przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
2002 - Dom Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 przejmuje fundacja POMOST
2002 - pierwszy autobus z systemem monitoringu wnętrza wozu
2002 - wprowadzenie biletów kupowanych za pomocą telefonu komórkowego (SMS)
2003 - wprowadzenie biletów okresowych w formie kart elektronicznych typu KOMKARTA
2003 - na liniach pojawiły się wagony ze 100% niską podłogą
2005 - pierwszy tramwaj z monitoringiem
2005 - pierwsze zielone torowisko z systemem nawadniania (Małe Garbary)
2005 - z Zakładu Napraw Autobusów w Bikupicach i Wydziału Napraw Tramwajów MPK powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Modertrans Poznań
2007 - otwarcie trasy tramwajowej przez most Św. Rocha
2008 - wprowadzenie elektronicznych automatów do sprzedaży biletów na przystankach
2008 - zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego
2009 - utworzenie Zarządu Transportu Miejskiego jako organizatora komunikacji zbiorowej w Poznaniu
2010 - zakończenie eksploatacji autobusów wysokopodlogowych
2010 - całkowita likwidacja zajezdni Gajowa
2012 - przekazano do eksploatacji pierwszy w mieście tumel tramwajowy między Os. Lecha a Franowem
2012 - rozpoczęto odstawiać na noc tramwaje w hali postojowej nowej zajezdni Franowo
2012 - likwidacja torów odstawczych dla tramwajów przy ul. Budziszyńskiej
2013 - MPK opuszcza bazę przy al. Niepodległości
2013 - otwarcie przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego
2014 - uroczyste otwarcie największej w Polsce zajezdni tramwajowej Franowo
2014 - wprowadzenie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej jako nośnika biletów okresowych i elektronicznej portmonetki przy płaceniu za przejazdy jednorazowe
2014 - MPK opuszcza zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego

31 grudnia 2013 r. tramwaje kursują na 19 liniach dziennych długości 229 km, na trasach długości 70 km. Autobusy natomiast na 55 liniach dziennych długości 543 km, na trasach długości 301 km.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind