Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
O MPK » Działają przy MPK » Klub Miłośników Pojazdów Szynowych » Klub Miłośników Pojazdów Szynowych

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych powstał z inicjatywy kolegi Krzysztofa Chrzana w 1996 roku. Na początku działał jako koło miłośników przy MPK Poznań. Rosnąca popularność Klubu sprawiła, że z roku na rok na nasze spotkania przychodziło coraz więcej osób. Perspektywy dalszego rozwijania działalności skłoniły nas do rozpoczęcia starań o zarejestrowanie organizacji pod nazwą Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Stowarzyszenie formalnie zarejestrowano w lipcu 2001 roku. Obecnie KMPS skupia około 60 osób, których łączy wspólna dziedzina zainteresowań: szeroko rozumiany transport zbiorowy. Dzięki zaangażowaniu tych ludzi nasze stowarzyszenie stale rozwija się, rozszerzajac jednocześnie swoją działalność na nowe obszary.

Co jest przedmiotem działalności KMPS?

Działalność klubu rozwijała się dzięki popularyzacji historii poznańskiej komunikacji poprzez współorganizowanie imprez rocznicowych, a także poprzez uruchomienie w czerwcu 1999 roku pierwszej w Poznaniu linii tramwajowej turystycznej oznaczonej numerem 0. Kontynuując działalność rozpoczętą w 1996 roku, KMPS nadal zajmuje się przede wszystkim propagowaniem wiedzy komunikacyjnej, opieką nad taborem, a także organizowaniem ogólnodostępnych imprez plenerowych z udziałem tramwajów i autobusów. Priorytetowym celem stowarzyszenia jest nakłonienie władz Miasta Poznania do utworzenia Muzeum Techniki w zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej w Poznaniu. Dzięki ścisłej współpracy z MPK Poznań, a przede wszystkim zaangażowaniu wielu członków Klubu, udało nam się zachować kilka poznańskich bimb i uchronić je przed zapomnieniem.

W 2005 r. rozpoczęliśmy zbiórkę publiczną pod hasłem "Ratujmy stare bimby!". Celem kwesty jest w głównej mierze budowanie świadomości wśród mieszkańców Poznania o potrzebie dbania o zabytki związanie z komunikacją miejską. Środki finansowe, które zbieramy w związku z tą akcją podczas przejazdów okolicznościowych zabytkowymi pojazdami zostaną wykorzystane podczas renowacji kolejnych wagonów zabytkowych. Od 2002 roku KMPS jest wydawcą bezpłatnego czasopisma "Przystanek" (wcześniej wydawaliśmy "Nowinki z Pyrogrodu"), które poświęcone jest głównie tematyce komunikacji miejskiej w aglomeracji poznańskiej, można w nim także znaleźć bieżące relacje z działalności klubowej.

Klub ma także na swoim koncie kilka sukcesów...

Do sukcesów należy zaliczyć remont historycznego składu N+ND 602+456 oraz przegubowego wagonu 102N 1. W roku 2007 dzięki inicjatywie naszego stowarzyszenia, MPK Poznań Sp. z o.o. rozpoczęło prace renowacyjne przy kolejnych wozach historycznych (ND 436 i 102Na 71). W październiku 2007 wyjechał na trasy wyremontowany skład 105N 194+193 - choć ma status wagonów liniowych, stylistyką nawiązuje do wagonów dostarczonych do Poznania w 1975 roku. Jako stylizowany na historyczny kursuje także wyremontowany wagon 102Na 71. Ponadto dzięki wspólnej akcji MPK, KMPS i Gazety Wyborczej udało się odnaleźć na działce w Suchym Lesie wagon S2D z 1930 r. (potocznie nazywany "dużym szczeciniakiem"). Tramwaj ten został przetransportowany do Poznania i oczekuje obecnie na remont.

Aby popularyzować naszą działalność, a co za tym idzie upamiętniać historię poznańskiej komunikacji miejskiej, staramy się czynnie uczestniczyć w życiu kulturalnym miasta i przy okazji ważnych dla Poznania, jak i dla miejskiego przewoźnika rocznic, częstokroć jesteśmy współorganizatorami różnego rodzaju uroczystości. Imprezy plenerowe połączone z okolicznościowymi przejazdami zabytkowym taborem, zwiedzanie zajezdni MPK, czy też prezentacja tramwajów i autobusów zawsze cieszą się olbrzymim zainteresowaniem mieszkańców Poznania, a także turystów.

A jakie są plany?

W planach są dalsze remonty taboru historycznego i przede wszystkim - zachowanie zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej. Mamy także nadzieję, że dzięki zachowanemu w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie oryginałowi poznańskiego wagonu P1D, uda nam się doprowadzić do budowy repliki tego charakterystycznego tramwaju, określanego przez poznaniaków jako legendarne "dwa pokoje z kuchnią". Aby poszerzać wachlarz atrakcji turystycznych Poznania nawiązaliśmy także współpracę z Biurem Rozwoju Miasta, które jest promotorem idei Traktu Królewsko-Cesarskiego w Poznaniu.

Będziemy dalej organizować imprezy komunikacyjne dla mieszkańców miasta. Wśród nich są zarówno imprezy okolicznościowe, jak i imprezy cykliczne: "uropejski Dzień Bez Samochodu", "Katarzynka", czy "Świąteczna Bimba" z gwiazdorami na pokładzie tramwaju. Stałą atrakcją są w okresie od maja do października coniedzielne kursy linii turystycznych 0 i 100. Korzystając z turystycznych przejazdów można się wybrać na sentymentalną wycieczkę po najciekawszych zakątkach Poznania a także odwiedzić Kolejkę Parkową Maltanka.

Na pytania odpowiadał: Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu KMPS
Statut KMPS

Podstawą działalności stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu jest statut. Reguluje on podstawowe kwestie związane z działalnością organizacji, a także prawami i obowiązkami jej członków.

Więcej informacji: http://www.kmps.org.pl

 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind