Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Inwestycje » Tabor » Zakup używanych wagonów GT8 » Pasażerowie pytają, MPK Poznań odpowiada czyli o Helmutach słów kilka
gt8-01-m21 używanych tramwajów będzie kosztować tyle, co 2/3 jednego nowego tramwaju. Zostaną zakupione, żeby wycofać z eksploatacji najstarsze pojazdy, w tym wąskie i mało przestrzenne „holendry”, do których nie mogą wsiąść np. mamy z wózkiem i które zapewniają zbyt małą cyrkulację powietrza w czasie upałów. „Zamiast kupować nowe „używane” moglibyście wyremontować te, które macie” – proponują pasażerowie – jednak kapitalny (bo takiego wymagają) remont naszych pojazdów kosztowałby 5 razy tyle co sprowadzenie sprawnego używanego modelu z Niemiec. Praktyka zakupu używanych wagonów z zachodu nie jest zresztą niczym nowym. Stosuje ją także Kraków. O nowych, używanych „helmutach” z Janem Firlikiem dyrektorem Przewozów Tramwajowych MPK Poznań Sp. z o.o.

Jak mają się koszty zakupu używanego „helmuta” do np. nowego Tramino?
Jeden tramwaj GT8 to około 200 tys. zł, a za nowego Tramino zapłacimy ok. 6,8 mln zł.

Różnica znaczna, ale jaki jest inny powód zakupu używanych tramwajów z Niemiec?
Niektóre z pojazdów w naszym taborze będziemy musieli niedługo wycofać ze względu na ich stan techniczny. Jeśli nie dokonalibyśmy zakupu młodszych i sprawnych wagonów, musielibyśmy przeprowadzić kapitalny remont tych najstarszych, które już posiadamy, czyli „holendrów” i „helmutów” GT6. Koszt kapitalnego remontu jednego wyniósłby ponad milion złotych, dlatego zdecydowaliśmy się na zakup sprawnych używanych pojazdów, których transport i modernizacja oraz przystosowanie do norm polskich będzie kosztowało 5 razy mniej niż remont kapitalny. Jest to oczywiście rozwiązanie tymczasowe. Wraz z przyjściem 45 nowych niskopodłogowych tramwajów Tramino oraz kolejnych wagonów z niskopodłogowym członem Moderus Beta, będziemy wycofywać z eksploatacji najstarsze wysokopodłogowe wagony.

Pasażerowie pytają czy przy okazji sprowadzane tramwaje GT8 mogłyby mieć niskopodłogowy człon.

To są dodatkowe koszty. Tramwaj z niskopodłogowym członem, który trzeba by wyprodukować, kosztuje 3 razy więcej niż bez. Zatem zamiast 21 pojazdów kupilibyśmy ich więc zaledwie 7. Zamiast inwestować pieniądze w niskopodłogowy człon w używanych tramwajach, wolimy w przyszłości dołożyć i kupić fabrycznie nowy model Moderusa Beta z niskopodłogowym członem. I właśnie to planujemy sukcesywnie robić.

Zatem jakie modyfikacje czekają kupowane używane wagony?
Przede wszystkim trzeba je będzie dostosować do polskich i naszych zakładowych norm. Na pewno pojawią się urządzenia, które dodatkowo wpłyną na bezpieczeństwo pasażerów i komfort pracy motorniczego. Oprócz czuwaka, zainstalowany zostanie hamulec postojowy. Zamontowane będą również kasowniki biletów, tablice informacyjne, urządzenia do przekładania zwrotnic, itp.

Pasażerowie obawiają się, że pozycja Poznania w stosunku do innych miast, pod względem taboru zacznie się przez ten zakup obniżać.
„Helmuty” świetnie się sprawdzają nie tylko w Polsce, ale też w wielu miastach europejskich. Są nadal eksploatowane przede wszystkim w Niemczech: w Dusseldorfie czy Frankfurcie, ale też np. w Rzymie. Wśród polskich przedsiębiorstw komunikacyjnych posiada je Kraków, Gdańsk, Łódź, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Grudziądz. Chcę też podkreślić, że ten zakup obniży średni wiek naszych używanych tramwajów o ok. 5 lat.

Z drugiej strony kupno używanych wagonów nie jest też naszą fanaberią. To normalna praktyka w przedsiębiorstwach komunikacyjnych...
Sprowadzanie używanych wagonów z zachodu dla utrzymania komunikacji tramwajowej rozpoczął Kraków. Pierwsze pojazdy zostały sprowadzone jeszcze pod koniec lat 80’tych. Jak informuje przewoźnik "Zakupione wówczas używane, co nie oznacza, że wyeksploatowane, wagony jeżdżą w większości do dziś i mimo swego ponad trzydziestokilkuletniego wieku nieźle się sprawują".
W naszym przypadku ten zakup był nieunikniony. Szukaliśmy takiej doraźnej możliwości już od dawna. Gdybyśmy nie kupili tych wagonów, mogłoby dojść do sytuacji, że musielibyśmy ograniczyć ilość kursów ze względu na braki taborowe. Dzięki zakupowi tych 21 wagonów:
- wycofamy z eksploatacji wagony holenderskie, o bardzo wąskich przejściach, gdzie fotokomórka miała bardzo krótki czas reakcji,
- odmłodzimy tabor pojazdów używanych o ok. 5 lat,
- nie narazimy pasażerów na czasową likwidację niektórych kursów z powodu braków taborowych,
- kupując pojazdy używane (zamiast przeprowadzania remontu generalnego, tych, które już posiadamy), zaoszczędzimy pieniądze, które będziemy mogli wydać na zakupy kolejnych, nowych tramwajów z niskopodłogowym członem.
- kupujemy wagony znane już naszym mieszkańcom, dla których posiadamy magazyn części zamiennych i które potrafimy obsługiwać i naprawiać.
Pasażerów, martwiących się o wzrost ilości wysokopodłogowych tramwajów, chcę uspokoić. Wymienimy najstarsze z tych, które jeżdżą obecnie, na młodsze i sprawniejsze, a przede wszystkim bardziej przestronne od „holendrów”. Poza tym do końca roku spodziewamy się dostawy pierwszych Moderusów Beta z niskopodłogowym członem (które będą mogły jeździć np. na trasie 2 i 9, o co proszą nas pasażerowie), a zaraz później, w 2011 roku do Poznania dotrą pierwsze całkowicie niskopodłogowe tramwaje Tramino.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind