Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Inwestycje » Infrastruktura » UE - zajezdnia Franowo » Zajezdnia na deskach projektantów
franowo-terenJest wstępna koncepcja, będzie szczegółowy projekt. Nowa zajezdnia zapewni miejsce dla 150 tramwajów. Obejmie obszar 17 hektarów czyli o 5 hektarów więcej niż zajmują wszystkie dotychczas istniejące zajezdnie tramwajowe. Na jej terenie trzeba będzie ułożyć ponad 330 zwrotnic (dla porównania – 439 jest w całym mieście) i prawie 13 kilometrów torów. 15 kwietnia br. poznańskie MPK podpisało umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę.

Przetarg na wykonanie projektu zajezdni tramwajowej i uzyskanie pozwolenia na budowę został rozstrzygnięty. Spośród czterech złożonych ofert najkorzystniejszą nadesłało konsorcjum wykonawców : Architektoniczne Biuro Projektów „ABPROJEKT” Sp. z o.o. z siedzibą w Tychach i Progreg z Krakowa. 15 kwietnia 2009 r. w siedzibie poznańskiego MPK została z nimi podpisana umowa. Projekt będzie obejmować nie tylko budowę hal postojowych i przeglądowo – naprawczych, ale uzbrojenie terenu, cały układ torowy i drogowy, sieć trakcyjną i układ zasilania infrastrukturę tramwajową i energetyczną, obiekty administracyjne, warsztatowe, magazynowe – w sumie dotyczyć będzie niemal 30 obszarów składających się na sprawne funkcjonowanie zajezdni tramwajowej.

Projektant będzie musiał zadbać też o uzyskanie pozwolenia na budowę i wszelkich niezbędnych dokumentów i decyzji administracyjnych.

- Ta nowa inwestycja dla poznańskiej komunikacji, to wielkie wyzwanie i gigantyczne przedsięwzięcie – podkreśla Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy ul. Fortecznej pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała 6 lat. Mamy nadzieję, że tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej i zostanie oddany do użytku na EURO 2012. To będzie bez wątpienia najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce.

Korzyści z jej powstania trudno przeceniać, bo nowa inwestycja skompensuje działalność czterech obszarów kluczowych dla komunikacji w mieście.

Po pierwsze - przejmie działalność starej zajezdni przy ul. Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi wiosną zeszłego roku. Poznańskie MPK powinno opuścić ten zabytkowy obiekt do 2010 roku. Niewykluczone jednak, że termin ten będzie renegocjowany z iberyjskim inwestorem. Wyprowadzka z Gajowej to nowa szansa na  atrakcyjną inwestycję w centrum, która w części być może będzie nawiązywać do historii komunikacji w mieście.

Po drugie - na Franowo zostanie przeprowadzona – obsługująca tylko stare typy tramwajów - zajezdnia przy ul. Madalińskiego. Uciążliwości związane z jej sąsiedztwem są od lat tematem słusznych narzekań mieszkańców Wildy. Obok korzyści dla komunikacji, mamy więc również zyski społeczne i ekologiczne.

Po trzecie - dzięki nowej inwestycji nie będą potrzebne tory odstawcze przy ul. Budziszyńskiej gdzie od lat garażują na wolnym powietrzu tramwaje z zajezdni przy ul. Madalińskiego i Głogowskiej. To rozwiązanie jest wbrew pozorom bardzo kosztowne, bo trzeba zapewnić ochronę i organizować przejazdy technologiczne po codziennych przeglądach, które odbywają się w zajezdni przy ul. Głogowskiej.

Po czwarte - Nowa zajezdnia - planuje Jan Firlik, Dyrektor Przewozów Tramwajowych – będzie powstawać etapami. Na pierwszy ogień pójdą tory i stanowiska naprawcze. Dzięki takiej koncepcji będziemy mogli szybciej wyprowadzić się z zabytkowej zajezdni przy ul. Gajowej i opuścić tory odstawcze na ul. Budziszyńskiej.

Nowa zajezdnia na Franowie stanowić będzie imponujący obiekt. Jej koncepcja i projekt równają do najnowocześniejszych
rozwiązań stosowanych obecnie w Europie.

Obszar obiektu, który sięga 17 hektarów przekroczy powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni
tramwajowych. Dla porównania zajezdnia przy ul. Głogowskiej, która obsługuje największa liczbę tramwajów zajmuje 2,9 hektara. Na Franowie znajdzie się docelowo miejsce na 150 pociągów tramwajowych, na Głogowskiej ledwo się mieszczą 63 składy wagonów. W całym Poznaniu jest 439 zwrotnic. W jednej tylko zajezdni na Franowie będzie ich ponad 330.
Długość torów w mieście wynosi 135 kilometrów. Prawie 10 procent tej liczby stanowić będą torowiska wybudowane w nowej zajezdni na Franowie.

Prace projektowe mają się zakończyć według harmonogramu w przyszłym roku, a to oznacza że pierwsza łopata pod budowę nowej zajezdni w Poznaniu może zostać wbita w ziemię w roku szczególnym dla komunikacji w mieście – w roku, w którym poznańskie MPK będzie obchodzić swoje 130-lecie.


źródło: "Z życia MPK", 22 maja 2009 Nr 6 (799)
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind