Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Inwestycje » Infrastruktura » UE - zajezdnia Franowo » Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę zajezdni na Franowie
wmurowanie-aktu-erekcyjnego-franowo-m5 września 2011 to data, która na trwałe zapisze się w dziejach poznańskiej komunikacji miejskiej. Tego dnia o godz. 13 dokonano uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod fundamenty zajezdni tramwajowej na Franowie. Akt erekcyjny został podpisany przez Prezydenta Miasta Poznania Ryszarda Grobelnego, Wojciecha Tulibackiego – prezesa Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. jako Inwestora oraz przedstawicieli konsorcjum  budującego zajezdnię: Prezesa Zarządu ZUE S.A. Wiesława Nowaka oraz Jacka Faltynowicza – Prezesa Zarządu Elektrobudowa S.A. Zobacz zdjęcia.

Ta uroczystość była szczególnym wydarzeniem nie tylko w historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia powstała na początku lat osiemdziesiątych w Łodzi. Najnowszy tego typu obiekt w Poznaniu – przy ul. Fortecznej, wybudowano ponad 30 lat temu.

O budowie nowej zajezdni tramwajowej mówiło się w Poznaniu już od ponad 20 lat.  Wskazywano różne lokalizacje, ale plany wciąż odsuwały się na przyszłość. Wobec perspektywy sprzedaży przez miasto starej zajezdni przy ul. Gajowej zapadły śmiałe decyzje - nowy, kluczowy obiekt dla funkcjonowania komunikacji w mieście stanie na poznańskim Franowie.

15 kwietnia 2009 r.. poznańskie MPK podpisało umowę na wykonanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę, a po 2 latach był gotowy projekt i można było ogłosić przetarg na budowę zajezdni. Wygrał go wykonawca, który zaproponował najniższą cenę – konsorcjum w skład którego wchodzi  ZUE S.A. (Lider) oraz Elektrobudowa S.A.
13 lipca 2011 podpisana została umowa na budowę zajezdni tramwajowej.

- Ta nowa inwestycja dla poznańskiej komunikacji to gigantyczne przedsięwzięcie – podkreśla Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy ul. Fortecznej pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała 6 lat. Tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej. Planujemy, że nowa zajezdnia będzie gotowa za dwa lata. Powstanie z udziałem funduszy unijnych. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego umieściło na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt „Budowa zajezdni Franowo w Poznaniu”. A to oznacza, że mamy zarezerwowaną kwotę w wysokości 50,6 mln zł unijnego dofinansowania. To w wielkiej mierze zasługa posła na Sejm, Pana Waldy Dzikowskiego oraz Prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego.

To będzie bez wątpienia najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Korzyści z jej powstania trudno przeceniać, bo nowa inwestycja skompensuje działalność trzech obszarów, kluczowych dla komunikacji w mieście.

Po pierwsze - przejmie działalność starej zajezdni przy ul. Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi w 2008 roku. Poznańskie MPK musiało opuścić ten zabytkowy obiekt do końca 2010 roku.

Po drugie - na Franowo zostanie przeprowadzona – obsługująca tylko stare typy tramwajów - zajezdnia przy ul. Madalińskiego. Uciążliwości związane z jej sąsiedztwem są od lat tematem słusznych narzekań mieszkańców Wildy. Obok korzyści dla komunikacji, mamy więc również zyski społeczne i ekologiczne.

Po trzecie - dzięki nowej inwestycji nie będą potrzebne tory odstawcze przy ul. Budziszyńskiej gdzie od lat garażują na wolnym powietrzu tramwaje z zajezdni przy ul. Madalińskiego i Głogowskiej. To rozwiązanie jest wbrew pozorom bardzo kosztowne, bo trzeba zapewnić ochronę i organizować przejazdy technologiczne po codziennych przeglądach, które odbywają się w zajezdni przy ul. Głogowskiej.

- Budowa zajezdni na Franowie to dla nas projekt prestiżowy – mówi Wiesław Nowak, prezes Zarządu  ZUE S.A.  – Jesteśmy dumni, że to nam przypadła w udziale możliwość wybudowania tego niezwykle nowoczesnego obiektu, mogącego równać się z najwyżej ocenianymi zajezdniami w Europie. Cieszymy się, że nowa zajezdnia zmieni sposób funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu i przyczyni się do większego komfortu życia mieszkańców.

Nowa zajezdnia na Franowie stanowić będzie imponujący obiekt. Jej koncepcja i projekt równają do najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych obecnie w Europie. Obszar obiektu, który sięga 17 hektarów przekroczy powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Dla porównania zajezdnia przy ul. Głogowskiej, która obsługuje największa liczbę tramwajów zajmuje 2,9 hektara. Na Franowie znajdzie się docelowo miejsce na 150 pociągów tramwajowych, na Głogowskiej ledwo się mieszczą 63 składy wagonów. W całym Poznaniu mamy 493 zwrotnice.
W jednej tylko zajezdni na Franowie będzie ich 109.
Długość torów w mieście wynosi 135 kilometrów. Prawie 10 procent tej liczby stanowić będą torowiska wybudowane w nowej zajezdni na Franowie.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind