Strona Główna » Jesteśmy jeszcze bardziej eko
UWAGA!

Witryna może nie wyświetlać się poprawnie ze względu na trwające prace modernizacyjne!
Uprzejmie przepraszamy za utrudnienia.

Komunikaty

180  184
05.04.2020
05.04.2020
Funkcjonowanie linii 180 i 184 w niedzielę, 5 kwietnia
158  168  238  243  322
02.04.2020 Wzmocnienie kursów linii 158 i 322 oraz linii nocnych 238 i 243 [AKTUALIZACJA]
201  T21
30.03.2020
31.03.2020
Autobusy T21 zamiast nocnych tramwajów w nocy z poniedziałku na wtorek
1  2  3  4  5  ...
30.03.2020 Ważne zmiany w komunikacji miejskiej od 30 marca
166  181  184  238
27.03.2020 Zmiany w komunikacji w związku z zamknięciem wjazdu pod Szpital Miejski przy ul. Szwajcarskiej
12  16
24.03.2020 Dodatkowe kursy na trasie PST – od 24 marca
152  155  157  162  165  ...
23.03.2020 Remont dworca autobusowego przy rondzie Rataje – zmiany w komunikacji
    Na liniach nocnych obowiązują przystanki na żądanie
162  196  244
16.03.2020 Kolejny etap prac kanalizacyjnych na Krzesinach
5  13  16  201  202  ...
16.03.2020 Remont trasy tramwajowej przez Most św. Rocha
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
iveco-daily-cng-02Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu jest coraz bardziej eko. Oprócz nowoczesnych i przyjaznych środowisku tramwajów i autobusów, MPK zakupiło także ekologiczne pojazdy techniczne. Pierwsze samochody dostawcze napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG trafiły już do MPK Poznań. To osiem samochodów marki IVECO DAILY w dwóch rodzajach zabudowy. Te nowoczesne pojazdy, spełniające najsurowsze normy emisji spalin EURO 6, zastąpią wyeksploatowane technicznie oraz przestarzałe konstrukcyjnie pojazdy marki Lublin zasilane olejem napędowym.
Nowe pojazdy wykorzystywane będą przez służby zaplecza technicznego, m. in. brygady torowo-sieciowe wykonujące naprawy i niezbędne prace związane z utrzymaniem infrastruktury.

Decyzja o zakupie pojazdów z napędem alternatywnym jakim jest CNG  to kolejny dowód na to, że ekologia jest  jednym z priorytetów MPK Poznań. Wprowadzenie do eksploatacji jak największej liczby pojazdów niskoemisyjnych oraz bezemisyjnych autobusów elektrycznych należy do fundamentów naszego programu systematycznej wymiany taboru. 

- Argumentem koronnym, który niewątpliwie miał wpływ na podjęcie decyzji o zakupie pojazdów technicznych napędzanych gazem CNG były zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obligujące przedsiębiorstwa działalności publicznej do wprowadzania oraz stopniowego zwiększania udziału pojazdów z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie taboru – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu poznańskiego MPK.

iveco-daily-cng-01Najnowsze pojazdy techniczne MPK Poznań uzyskały już wszelkie wymagane przepisami dopuszczenia dozoru technicznego – to konieczne ze względu na zamontowanie zbiorników ciśnieniowych oraz czynności obsługowe związane z zasilaniem gazowym silnika. Będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania, publicznie dostępna stacja umożliwiająca tankowanie sprężonego gazu ziemnego.

- Jesteśmy dumni, że MPK Poznań, przedsiębiorstwo które łączy tradycję z nowoczesnym podejściem do transportu, wybrało naszą ofertę. IVECO rozwija technologię napędów gazem ziemnym już od 1996 roku i jest w tej dziedzinie niekwestionowanym liderem, oferując rozwiązania dla lekkich pojazdów dostawczych jak DAILY oraz dla transportu ciężkiego. Zalety IVECO DAILY Natural Power, to znacząco niższa emisja CO2, NOx i cząstek stałych w spalinach oraz zmniejszona głośność względem napędu diesla, a z drugiej strony większy zasięg i niższa cena niż aut elektrycznych – mówi Maciej Garstecki, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Motoryzacyjnego POL-CAR Sp. z o.o.

Pojazdy  napędzane paliwem CNG, które zakupiło MPK Poznań, są droższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 % . Samochód Iveco Daily – furgon kosztuje 112 900,00 zł netto za sztukę, a zakupiliśmy 4 takie pojazdy. Natomiast Iveco Daily z zabudową brygadową to koszt 120 750,00 zł netto za jeden.

iveco-daily-cng-03- Jesteśmy otwarci na nowe technologie i dbamy o czyste powietrze, dlatego wprowadzanie nowych alternatywnych źródeł napędu to naturalna konsekwencja na drodze realizacji naszej misji – kontynuuje Wojciech Tulibacki. Zwraca uwagę, że wyższa cena pojazdów z napędem alternatywnym, w szczególności pojazdów elektrycznych oraz  ograniczenia infrastrukturalne stanowią obecnie skuteczne bariery rozwoju tego typu technologii. - Wymagania prawne stanowią pewną formę ożywienia działań mających na celu zwiększanie udziału pojazdów
z napędami alternatywnymi, ale powinny za tym podążać także zewnętrzne źródła dofinansowania tego typu przedsięwzięć. Dzisiaj, niestety,  bardzo wielu samorządów oraz przedsiębiorstw po prostu nie stać na wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii bez środków zewnętrznego dofinansowania. Ekologia kosztuje, ale te inwestycje w kontekście zagrożeń dla środowiska i perspektyw  dla przyszłych pokoleń, są koniecznością a ich wymiar staje się bezcenny – podkreśla Prezes Zarządu MPK Poznań.