Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Debiut dwukierunkowej Gammy

Komunikaty

151  174  185  190  191  ...
  Zmiany na dworcu na os. Sobieskiego
201  237
21.08.2019 Wstrzymanie nocnego ruchu tramwajowego na trasie przez Most św. Rocha
146  160  236
21.08.2019 Przywrócenie ruchu autobusowego na ul. Biskupińskiej
152  165  174  184  245
15.08.2019 Zakończenie prac drogowych na skrzyżowaniu Żegrze/Inflancka/Kurlandzka
  15.08.2019 Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego w długi weekend 15 – 18 sierpnia 2019 r.
232  238  249  252
11.08.2019 Zmiany na liniach nocnych od 11 sierpnia 2019 r.
152  165  174  184  245
11.08.2019
20.08.2019
Prace drogowe na skrzyżowaniu Żegrze/Inflancka/Kurlandzka
T5
09.08.2019 Zmiana trasy linii T5
152  165  174  184  238  ...
09.08.2019 Prace drogowe na skrzyżowaniu Żegrze/Inflancka/Kurlandzka
196
07.08.201915:00 Przywrócenie stałej trasy linii 196 na Krzesinach
167  248  348  911
05.08.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Kresowa”
152  165  174  184  238  ...
03.08.2019
08.08.2019
Prace drogowe na skrzyżowaniu Żegrze/Inflancka/Kurlandzka - 2 etap
146  151  174  185  188  ...
02.08.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Szymanowskiego”
4  6  7  8  11  ...
01.08.2019 Zmiany na rondzie Śródka. Kolejne prace torowe na ul. Głogowskiej
195
30.07.2019 Tymczasowe zmiany na pętli Ogrody
155  162  166  196  238  ...
12.07.2019 Zmiany na Żegrzu i Chartowie
239  833  834
08.07.2019 Budowa ronda w Rokietnicy
160  164  195
04.07.2019 Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Wojska Polskiego”
157  184
01.07.2019 Otwarcie skrzyżowania Jana Pawła II / Baraniaka
183  185  234  322
18.07.2019 Przystanek „Naramowicka/Serbska”
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
01.09.2019
Letni rozkład jazdy
243
13.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Luboń/Podgórna”
160  183
12.06.2019 Tymczasowa likwidacja przystanków „Truskawiecka”
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
moderus-gamma-dwukierunkowy25 lipca 2019 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma, dostarczonego do MPK Poznań przez spółkę Modertrans Poznań. W wydarzeniu zorganizowanym w nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Franowie udział wzięli przedstawiciele MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim oraz Zarząd Modertrans Poznań.

W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafiło już 30 jednokierunkowych tramwajów Moderus Gamma, które od grudnia ubiegłego roku wożą pasażerów Poznania, a teraz rozpoczynają się dostawy wersji dwukierunkowej.
Właśnie dzięki takim tramwajom możliwe będzie obsługiwanie linii tramwajowych nieposiadających pętli. Sprawdzą się również doskonale w trakcie remontów torowisk, kiedy uruchamiane jest tzw. „wahadło”. Przede wszystkim jednak zakupione zostały do obsługi nowej trasy tramwajowej na poznańskie  Naramowice.

- Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu poznańskiego MPK - Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. Wycofane zostaną 43 najstarsze składy. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln a więc ponad pół miliarda złotych.

Przez ostatnie kilka tygodni prezentowany tramwaj był poddawany badaniom homologacyjnym, które zakończyły się pozytywnie. Wykonane zostały między innymi testy dynamiczne, sprawdzono typy hamowania tramwaju, masę całkowitą pojazdu, naciski na poszczególne osie, poziom hałasu generowanego przez tramwaj, a także bezpieczeństwo zastosowanego wyposażenia. Na ich podstawie dla dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma Transportowy Dozór Techniczny wydał świadectwo homologacji, co świadczy o to o tym, że tramwaj spełnia wymagania przepisów i może bezpiecznie przewozić pasażerów. Homologacja to zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw pozostałych tramwajów dwukierunkowych. Procedury odbiorowe, prowadzone przez MPK Poznań, rozpoczęły się 23 lipca 2019. 

Wszystkie tramwaje są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.

Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano po sześć otworów drzwiowych z każdej strony tramwaju. To pierwszy dwukierunkowy tramwaj w Poznaniu, dysponujący taką ilością strumieni wymiany pasażerów.

Wyposażenie tramwajów dwukierunkowych jest niemalże identyczne jak tramwajów jednokierunkowych - właściwą temperaturę w tramwaju zapewnia automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Tramwaje zostały wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej, monitory reklamowe, ładowarki USB. Zapewnione zostały także miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Na każdym końcu tramwaju dwukierunkowego znajduje się kabina motorniczego, w której pracę motorniczego ułatwia ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju.

- Przewidujemy, że dostawy wszystkich naszych Moderusów zakończą się w tym roku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki Modertrans.

Wszystkie pojazdy są przystosowane do instalacji superkondensatorów. We wszystkich tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, a przetwornice statyczne zbudowane zostały przy wykorzystaniu modułów mocy wykonanych na bazie węglika krzemu (SIC) Rozwiązania te umożliwiły obniżenie wymiarów i masy przetwornic o około 25% i uzyskanie doskonałych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu.

Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu: "Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego" dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 6.1 Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Koszt całkowity projektu, w ramach którego dostarczone zostały również tramwaje dwukierunkowe typu Moderus Gamma to 450 303 000 zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 100 000 zł. Dofinansowanie   projektów wynosi obecnie 50 000 000 zł.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind