Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Autobusy z napędem elektrycznym dla Poznania

Komunikaty

171  176  243
15.01.2020 Zmiana lokalizacji przystanku IPN
834
13.01.2020 Zamknięcie przejazdu kolejowego ROKIETNICA-ŻYDOWO
6  12
07.01.2020 Wzmocnienie linii 6 i 12 w godzinach wieczornych w dniu 7 stycznia 2020
727  729
07.01.2020 Nowa lokalizacja przystanku "Dąbrowa/Leśna" w kierunku Poznania
237  320  321  322  323
07.01.2020 Prace drogowe w rejonie ulic Poznańskiej i Gdyńskiej w Koziegłowach
171
02.01.2020 Nowy przystanek „Poznań Główny”
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
wizualizacja-12-electric-poznan21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 roku. Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe LTO i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in. Ponadto elektryczne Solarisy  zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. To pierwsze autobusy napędzane energią elektryczną, na które zdecydował się Poznań, podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.

Dzisiaj poznańskie MPK i Solaris Bus & Coach S.A. podpisały umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych brutto.

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką plug-in. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również do ładowania  w systemie plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo 2 stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in Dzięki mocy ładowania do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w  10 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug- in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Wszystkie prace związane z budową infrastruktury służącej do ładowania autobusów muszą zostać zakończone do dnia 30 sierpnia 2019 roku.

Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów standardowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach  w stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.

Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego  Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring. Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów. Całkowicie bezemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami.
Autobusy elektryczne zostaną skierowane na trasy linii 63,74 oraz 90.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. Mapa polskich miast, które postawiły na elektromobilność w swojej flocie autobusowej, zapełnia się z miesiąca na miesiąc. Jakość powietrza w miastach stała się jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się władze współczesnych metropolii. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne marki Solaris z pewnością podniosą komfort podróżowania po Poznaniu.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind