Strona Główna » Premiera Moderusa Gamma dla Poznania
UWAGA!

Witryna może nie wyświetlać się poprawnie ze względu na trwające prace modernizacyjne!
Uprzejmie przepraszamy za utrudnienia.

Komunikaty

  09.04.2020
14.04.2020
Komunikacja miejska w okresie świąt Wielkanocnych
183
06.04.2020 Tymczasowe zawieszenie funkcjonowania przystanków „Dojazd Szpital”
243
06.04.2020 Kursy linii 243 - tylko do os. Dębina
180  184
04.04.2020
05.04.2020
Funkcjonowanie linii 180 i 184 w sobotę i niedzielę
158  168  238  243  322
02.04.2020 Wzmocnienie kursów linii 158, 180 i 322 oraz linii nocnych 238 i 243 [AKTUALIZACJA]
201  T21
30.03.2020
31.03.2020
Autobusy T21 zamiast nocnych tramwajów w nocy z poniedziałku na wtorek
1  2  3  4  5  ...
30.03.2020 Ważne zmiany w komunikacji miejskiej od 30 marca
166  181  184  238
27.03.2020 Zmiany w komunikacji w związku z zamknięciem wjazdu pod Szpital Miejski przy ul. Szwajcarskiej
12  16
24.03.2020 Dodatkowe kursy na trasie PST – od 24 marca
152  155  157  162  165  ...
23.03.2020 Remont dworca autobusowego przy rondzie Rataje – zmiany w komunikacji
    Na liniach nocnych obowiązują przystanki na żądanie
162  196  244
16.03.2020 Kolejny etap prac kanalizacyjnych na Krzesinach
5  13  16  201  202  ...
16.03.2020 Remont trasy tramwajowej przez Most św. Rocha
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
moderus-gamma14 października 2018 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego tramwaju Moderus Gamma z produkcji seryjnej, który w najbliższym czasie zostanie dostarczony do MPK Poznań przez spółkę Modertrans Poznań. W prezentacji tramwaju poznańskiej firmy udział wzięli Prezydenci Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak oraz Maciej Wudarski, a także przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całej Polski, w tym właściciel spółki - MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim.
W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafi 50 tramwajów z rodziny Moderus Gamma, w tym 30 takich jak prezentowany jednokierunkowy i 20 dwukierunkowych. Tramwaje te są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.

moderus-gamma2Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tej ilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dla wózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.
Pracę motorniczego ułatwi ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju. W kabinie motorniczego zamontowano niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.
Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów. 
moderus-gamma3Prezentowany tramwaj jest napędzany przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów. Jednak to nie największe innowacje w zakresie układu napędowego. W tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, których zastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o około 25%, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu. Podobne korzyści zapewnia zastosowanie w przetwornicach statycznych tranzystorów opartych o węglik krzemu (SiC). 
Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu: "Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego" dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 6.1 Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Koszt całkowity projektu, w ramach którego dostarczone zostały również tramwaje dwukierunkowe typu Moderus Beta to 450 303 000 zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 100 000 zł. Dofinansowanie przyznane projektów wynosi obecnie 50 000 000 zł.