Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Wspomnienia z otwarcia PST

Komunikaty

1  6  13  15
26.11.2017 Lech Poznań – Wisła Płock
45  91  240
22.11.2017 Przywrócenie ruchu na ul. Jugosłowiańskiej
77  727  803
21.11.2017 Przywrócenie ruchu na ul. Malwowej
29
21.11.2017 Przystanki „Różana”
52  62  65  66  74  ...
20.11.2017 Zmiana lokalizacji przystanków: „Os. Oświecenia”, „Os. Piastowskie”, „Os. Orła Białego II” i „Sempołowskiej”
44  46  51  74  85  ...
20.11.2017 Przesunięcie przystanku „Stoińskiego”
17  18  236  246
20.11.2017 Otwarcie ul. Dąbrowskiego
52  55
16.11.2017
29.11.2017
Prace remontowe na ul. Piwnej
58  247
16.11.2017 Nowy przystanek „Klimontowska”
84  87  90  91  93  ...
15.11.2017 Przesunięcia przystanków „Witosa Wiadukt”, „Suszki” i „Termalna”
  09.11.2017 Przystanek „Przyjemna”
45  91  240
06.11.2017 Prace drogowe na ulicy Jugosłowiańskiej
86  95  239  830  833  ...
06.11.201709:00 Przebudowa pętli autobusowej Kiekrz
23  69
04.11.2017 Zmiana rozkładu jazdy linii 23 i 69
54  55  62  66  92  ...
01.11.2017 Otwarcie wiaduktu na Trasie Katowickiej nad ulicami Żegrze i Chartowo. Integracja z gminą Kleszczewo
45  91  240
24.10.2017 Prace drogowe na ulicy Jugosłowiańskiej
48
12.10.2017 Budowa kanalizacji na ul. Marcelińskiej
48
27.09.2017 Budowa kanalizacji na ul. Marcelińskiej
  Więcej komunikatów...
rafal-budaW najnowszym numerze magazynu "Poznański Prestiż" znalazł się artykuł poświęcony początkom powstawania trasy PST. Autorka tekstu rozmwawiała też z motorniczym, który jako pierwszy wyruszył tym traktem z pasażerami. Jak wspomina ten mroźny styczniowy dzień 1997 roku? Zachęcamy do lektury.

Budowa popularnej Pestki kosztowała około 200 milionów złotych i trwała prawie 20 lat. Poznaniacy kpili, że betonowe filary szybciej się rozpadną, niż na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj, a niektórzy żartowali, że głębokie wykopy można napełnić wodą i organizować w mieście spływy dla kajakarzy. Udało się. Dziś trasa liczy ponad 7 kilometrów, a tramwaje rozpędzają się nawet do 35 kilometrów na godzinę. W ciągu godziny trasą PST może się przemieścić 14 000 ludzi

Rafał Buda miał 25 lat, kiedy jako pierwszy wyjechał na tory Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Był 30 stycznia 1997 roku, godzina 10:08. Ponieważ producent „Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupionym w Niemczech, używanym tramwajem typu GT-8. – Pamiętam jakie to było ważne, choć zrozumiałem to dopiero po latach – wspomina Rafał Buda, motorniczy z 20-letnim stażem. To on otworzył jedną z najpopularniejszych tras tramwajowych w Poznaniu. Wtedy nie wiedział, jak długo czekali na nią mieszkańcy Piątkowa i Winograd. Dziś wie, że wziął udział w wielkim wydarzeniu i jest z tego dumny.

Ludzie wysypywali się z tramwaju
Nigdy nie zapomnę tego dnia – wspomina motorniczy. – Takich tłumów na przystankach nigdy wcześniej nie widziałem. Wyjeżdżałem z zajezdni przy ulicy Gajowej. W okolicach Ronda Kaponiera wsiadło tyle ludzi, że na Moście Teatralnym nie było już wolnego miejsca w tramwaju. Wszyscy jechali na osiedle Sobieskiego, bo każdy chciał zobaczyć i przejechać się trasą PST. Dojechaliśmy do Kurpińskiego, gdzie zawieszono wstęgę. Siedziałem w tramwaju, kiedy ją przecinano. Ludzie na przystanku czekali, aż otworzę im drzwi. A ja miałem komplet w tramwaju. Nie mogłem ruszyć z przystanku, bo drzwi się nie zamykały. Wtedy mieliśmy w wagonie taki system, że jak ktoś stanął na schodach nie mogłem jechać dalej. Musiałem wysiąść i zamknąć drzwi – opowiada. Pracę zaczynał po południu, skończył o 23:00. Przez cały dzień kursował tą samą trasą.

Autorka: Joanna Małecka
Źródło: www.poznanskiprestiz.pl
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind