Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Wspomnienia z otwarcia PST

Komunikaty

wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
26.10.2019
27.10.2019
Zmiana czasu z letniego na zimowy
1  6  13  15
25.10.2019 Lech Poznań - Zagłębie Lubin
  24.10.2019 Przywrócenie stałej lokalizacji przystanków „Morasko Cmentarz”, „Łęgowskiego”, „Oliwkowa” i „Porzeczkowa”
149  171  176  243
23.10.2019
30.11.2019
Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Łozowa”
157  233  245
16.10.2019 Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Mogileńska”
160  183
14.10.2019 Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanku „Os. Reduta” / Przywrócenie funkcjonowania przystanków „Truskawiecka”
184
14.10.2019 Zmiana rozkładu jazdy linii 184
147  151  167  174  184  ...
10.10.2019 Tymczasowa zmiana lokalizacji przystanków „Os. Piastowskie” i „Naramowicka/Serbska”
201  202  231
08.10.2019
24.10.2019
Przeglądy stacji prostownikowych
154  157  162  196  233  ...
07.10.2019 Zmiany lokalizacji przystanków
155  166  192  232  245
05.10.2019 Przystanki „Osiedle Czecha”
183  185  234  322
03.10.2019 Przywrócenie lokalizacji przystanku „Naramowicka/Serbska”
1  6  7  9  12  ...
01.10.2019 Zmiany w rozkładach jazdy od 1 października
  30.09.2019 Zmiana lokalizacji przystanków „Trójpole”, „Oliwkowa”, „Porzeczkowa”
160
25.09.2019 Zmiana lokalizacji przystanków „Kartuska”
168  178  190  193  246  ...
16.09.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Trójpole”
146  178
10.09.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Łęgowskiego”
178
04.09.2019 Korekta trasy linii nr 178
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
02.09.2019 Zasadniczy rozkład jazdy 2019/2020. Nowe linie autobusowe i przystanki
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
rafal-budaW najnowszym numerze magazynu "Poznański Prestiż" znalazł się artykuł poświęcony początkom powstawania trasy PST. Autorka tekstu rozmwawiała też z motorniczym, który jako pierwszy wyruszył tym traktem z pasażerami. Jak wspomina ten mroźny styczniowy dzień 1997 roku? Zachęcamy do lektury.

Budowa popularnej Pestki kosztowała około 200 milionów złotych i trwała prawie 20 lat. Poznaniacy kpili, że betonowe filary szybciej się rozpadną, niż na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj, a niektórzy żartowali, że głębokie wykopy można napełnić wodą i organizować w mieście spływy dla kajakarzy. Udało się. Dziś trasa liczy ponad 7 kilometrów, a tramwaje rozpędzają się nawet do 35 kilometrów na godzinę. W ciągu godziny trasą PST może się przemieścić 14 000 ludzi

Rafał Buda miał 25 lat, kiedy jako pierwszy wyjechał na tory Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Był 30 stycznia 1997 roku, godzina 10:08. Ponieważ producent „Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupionym w Niemczech, używanym tramwajem typu GT-8. – Pamiętam jakie to było ważne, choć zrozumiałem to dopiero po latach – wspomina Rafał Buda, motorniczy z 20-letnim stażem. To on otworzył jedną z najpopularniejszych tras tramwajowych w Poznaniu. Wtedy nie wiedział, jak długo czekali na nią mieszkańcy Piątkowa i Winograd. Dziś wie, że wziął udział w wielkim wydarzeniu i jest z tego dumny.

Ludzie wysypywali się z tramwaju
Nigdy nie zapomnę tego dnia – wspomina motorniczy. – Takich tłumów na przystankach nigdy wcześniej nie widziałem. Wyjeżdżałem z zajezdni przy ulicy Gajowej. W okolicach Ronda Kaponiera wsiadło tyle ludzi, że na Moście Teatralnym nie było już wolnego miejsca w tramwaju. Wszyscy jechali na osiedle Sobieskiego, bo każdy chciał zobaczyć i przejechać się trasą PST. Dojechaliśmy do Kurpińskiego, gdzie zawieszono wstęgę. Siedziałem w tramwaju, kiedy ją przecinano. Ludzie na przystanku czekali, aż otworzę im drzwi. A ja miałem komplet w tramwaju. Nie mogłem ruszyć z przystanku, bo drzwi się nie zamykały. Wtedy mieliśmy w wagonie taki system, że jak ktoś stanął na schodach nie mogłem jechać dalej. Musiałem wysiąść i zamknąć drzwi – opowiada. Pracę zaczynał po południu, skończył o 23:00. Przez cały dzień kursował tą samą trasą.

Autorka: Joanna Małecka
Źródło: www.poznanskiprestiz.pl
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind