Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Wspomnienia z otwarcia PST

Komunikaty

9  11  29  160  190
30.03.2019
31.03.2019
Naprawa sieci trakcyjnej na pętli Piątkowska
4  8  9  16  17
28.03.2019 Pokazy laserowe na elewacji Teatru Wielkiego
1  16  17  18  154  ...
18.03.2019 Koniec utrudnień na pętli Franowo
184
16.03.2019 Zmiana rozkładu jazdy linii 184
155  162  166  192  196  ...
16.03.2019 Prace na skrzyżowaniach Żegrze/Bobrzańska i Chartowo/Wiatraczna – etap I
154  162
13.03.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Ostrowska”
2  5  9  13  16
07.03.2019 Uruchomienie przystanku „Ratajczaka”
152  165  174  184  238  ...
01.03.2019 Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Żegrze/Kurlandzka/Inflancka
188  198
01.03.2019 Zmiany na linii 188
wszystkie linie tramwajowe  237  248  T21
01.03.2019 Zmiany na liniach nocnych
146  160  168  236  246
01.03.2019 Zmiany na liniach autobusowych na Strzeszynie
152  155
26.02.2019 Przesunięcie przystanków „Kobylepole”
146  174  191  348
01.02.2019
30.04.2019
Remont wiaduktu nad stacją PST „Szymanowskiego”
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
rafal-budaW najnowszym numerze magazynu "Poznański Prestiż" znalazł się artykuł poświęcony początkom powstawania trasy PST. Autorka tekstu rozmwawiała też z motorniczym, który jako pierwszy wyruszył tym traktem z pasażerami. Jak wspomina ten mroźny styczniowy dzień 1997 roku? Zachęcamy do lektury.

Budowa popularnej Pestki kosztowała około 200 milionów złotych i trwała prawie 20 lat. Poznaniacy kpili, że betonowe filary szybciej się rozpadną, niż na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj, a niektórzy żartowali, że głębokie wykopy można napełnić wodą i organizować w mieście spływy dla kajakarzy. Udało się. Dziś trasa liczy ponad 7 kilometrów, a tramwaje rozpędzają się nawet do 35 kilometrów na godzinę. W ciągu godziny trasą PST może się przemieścić 14 000 ludzi

Rafał Buda miał 25 lat, kiedy jako pierwszy wyjechał na tory Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Był 30 stycznia 1997 roku, godzina 10:08. Ponieważ producent „Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupionym w Niemczech, używanym tramwajem typu GT-8. – Pamiętam jakie to było ważne, choć zrozumiałem to dopiero po latach – wspomina Rafał Buda, motorniczy z 20-letnim stażem. To on otworzył jedną z najpopularniejszych tras tramwajowych w Poznaniu. Wtedy nie wiedział, jak długo czekali na nią mieszkańcy Piątkowa i Winograd. Dziś wie, że wziął udział w wielkim wydarzeniu i jest z tego dumny.

Ludzie wysypywali się z tramwaju
Nigdy nie zapomnę tego dnia – wspomina motorniczy. – Takich tłumów na przystankach nigdy wcześniej nie widziałem. Wyjeżdżałem z zajezdni przy ulicy Gajowej. W okolicach Ronda Kaponiera wsiadło tyle ludzi, że na Moście Teatralnym nie było już wolnego miejsca w tramwaju. Wszyscy jechali na osiedle Sobieskiego, bo każdy chciał zobaczyć i przejechać się trasą PST. Dojechaliśmy do Kurpińskiego, gdzie zawieszono wstęgę. Siedziałem w tramwaju, kiedy ją przecinano. Ludzie na przystanku czekali, aż otworzę im drzwi. A ja miałem komplet w tramwaju. Nie mogłem ruszyć z przystanku, bo drzwi się nie zamykały. Wtedy mieliśmy w wagonie taki system, że jak ktoś stanął na schodach nie mogłem jechać dalej. Musiałem wysiąść i zamknąć drzwi – opowiada. Pracę zaczynał po południu, skończył o 23:00. Przez cały dzień kursował tą samą trasą.

Autorka: Joanna Małecka
Źródło: www.poznanskiprestiz.pl
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind