Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Historia trasy PST

Komunikaty

51  71  232  243  905
01.07.2017 Nowy przystanek "Uniwersytet Ekonomiczny"
45  64  79  252
  Przesunięcie przystanku Kacza
T6
  Linia T6: korekta przystanków
2  3  6  7  9  ...
24.06.2017
31.08.2017
Królowej Jadwigi: remont torowiska (AKTUALIZACJA)
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
24.06.2017
31.08.2017
Letni rozkład jazdy
66  233
21.06.2017 Pętla Zieliniec: remont drogi
46
03.06.2017 Linia 46 pojedzie do Strzeszynka
239
25.05.2017 Jednokierunkowa ul. Nowina
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
W polowie lat siedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ - Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980 r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy Zakres prac do wykonania był duży.

Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul. Roosevelta - os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS. SOBIESKIEGO - Most Teatralny - Fredry - GWARNA - Św. Marcin - Most Uniwersytecki - Roosevelta - OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli wożeni  bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane 21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta (tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki  połączone ruchomymi schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind