Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
20 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikaty

183  185  234  322
  Przystanek „Naramowicka/Serbska”
155  162  166  196  238  ...
24.06.2019
27.06.2019
Zmiany na Żegrzu
2  100  160  171  174  ...
23.06.2019 Bieg Lotto Poznański Czerwiec ‘56
186  195  833  834
20.06.2019 Psarskie: otwarcie przejazdu
4  5  6  7  8  ...
20.06.2019 II etap prac na rondzie Śródka / Prace torowo-wodociągowe na ul. Głogowskiej
201  231  232  233  234  ...
20.06.2019 Zakończenie prac torowych na Moście Teatralnym
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
23.06.2019
Długi weekend 20 - 23.06.2019
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
01.09.2019
Letni rozkład jazdy
243
13.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Luboń/Podgórna”
160  183
12.06.2019 Tymczasowa likwidacja przystanków „Truskawiecka”
186  195  833  834
08.06.2019
20.06.2019
Psarskie: zamknięty przejazd kolejowy
155  162  166  196
06.06.2019 Zmiany na Żegrzu od 6 czerwca 2019 r.
182  191  193  195
04.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Niestachowska”
12  14  201
01.06.2019 Otwarcie przystanków „Most Teatralny” na trasie PST
834
28.05.2019 Otwarcie przejazdu kolejowego w Rokietnicy
237  320  321
27.05.2019 Przesunięcie przystanku Koziegłowy/Krótka
146  160  236
22.05.2019 Zmiana trasy linii 146, 160, 236
146  174  191  198  348
18.05.2019 Zmiana organizacji ruchu na wiadukcie nad stacją PST „Szymanowskiego”
188  198  902
06.05.2019 Zmiany na linii 188
T1
15.04.2019 Zmiana organizacji ruchu na rondzie Żegrze
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!

pst_logoW polowie lat siedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ - Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980 r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy Zakres prac do wykonania był duży.


Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul. Roosevelta - os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS. SOBIESKIEGO - Most Teatralny - Fredry - GWARNA - Św. Marcin - Most Uniwersytecki - Roosevelta - OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli wożeni  bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane 21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta (tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki  połączone ruchomymi schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.

Jubileusz 20-lecia PST

Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia zapraszamy wszystkich poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazji przygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.

godz. 13.00 - Uroczysta parada taboru tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na trasie PST do zajezdni tramwajowej na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.30 - Przemówienie Z-cy Prezydenta Miasta Poznania Macieja Wudarskiego oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha Tulibackiego (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.45 - okolicznościowy, wyśmienity tort o smaku malinowym z Cukierni Jagódka (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 14.00 - rozpoczęcie komunikacyjnej gry miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)

Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp. z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.


pst_plakat

Regulamin Komunikacyjnej Gry Miejskiej (29.01.2017):

1) Czas trwania od 14.00 do 17.00

2) Na trasie linii nr 20 (w relacji Pętla tramwajowa na os. Sobieskiego – Most Teatralny – Dworzec Zachodni) od godz. 14.00 do 17.00 kursuje 6 zabytkowych tramwajów. Twoim zadaniem jest je zlokalizować, odszukać w nich konduktorów i odpowiedzieć na zadane przez nich pytanie dotyczące trasy PST. Jeśli uda się Tobie odpowiedzieć pozytywnie, przy pomocy telefonu z aparatem fotograficznym  wykonaj swoje wspólne zdjęcie z konduktorem. Za każde zdjęcie przysługuje jeden punkt, przy czym maksymalnie możesz uzyskać 6 punktów (po jednym punkcie w każdym tramwaju).

3)Po zebraniu punktów (od 1 do 6) przyjedź do Muzeum Komunikacji MPK na ul. Głogowskiej 131/133, gdzie po okazaniu zdjęć (a tym samym uzyskanych punktów) odbierzesz swój upominek

Serdecznie zapraszamy

 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind