Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
35 lat zajezdni autobusowej na Kopaninie

Komunikaty

60
16.01.2017 Przystanki na Strzeszynie - kursy szkolne
46  60  95  236  246
11.01.2017 Przystanki w rejonie Strzeszyna
64
  linia 64
56  61  64  71  86  ...
01.01.2017 Zmiany na liniach autobusówych: do Kiekrza, Tarnowa Podgórnego i 71
69  82
21.12.2016 Przywrócenie funkcjonowania przystanku „Promienista”
64
21.12.2016 64 pojedzie przez Słowackiego
49  75  79
15.12.2016 Przystanek Opolska wraca na stałą lokalizację
244
10.12.2016 Przystanek „Os. Jagiellońskie” w kierunku Krzesin wyłączony z użytkowania
55
06.12.2016 Zmiana trasy linii 55
64
01.12.2016 Dodatkowy przystanek dla linii 64
67  98  248  348  911
17.11.2016 Przesunięcie przystanku Os. Lubczykowa Góra
67  98  248  348  911
05.11.2016 Zmiana lokalizacji przystanku „Os. Lubczykowa Góra” w kierunku Biedruska
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
kacza-budowa-hali-glownejPrzygotowywanie terenu pod budowę zajezdni transportu gospodarczego WPK przy ulicy Kaczej 12 rozpoczęto w 1977 r. Już w trakcie budowy zmieniono pierwotne założenia i obiekt przeznaczono dla autobusów. Dokumentację zaadaptowano na potrzeby stu 11-metrowych wozów Jelcz - Berliet. W 1981 r. krótko przed oddaniem zajezdni do użytku okazało się, że będzie ona obsługiwać 16,5 metrowe autobusy przegubowe Ikarus 280. Pierwsze Ikarusy dotarły do nowej, jeszcze niewykończonej zajezdni 5 października 1981 r. Zajezdnię przekazano do eksploatacji 30 października 1981 r.

Na jej terenie o powierzchni 31190 m2 zbudowano halę obsługowo – naprawczą (z pomieszczeniami warsztatowymi, socjalnymi i biurowymi), budynek energetyczno – magazynowy (z rozdzielnią energetyczną, pomieszczeniami magazynowymi, warsztatowymi, biurowymi, socjalnymi, kotłownią i sprężarkownią), stację paliw, portiernię z dyspozytornią, budynek magazynowy, oczyszczalnię ścieków, wiatę magazynową oraz place postojowe dla autobusów. Pierwotnie w części pomieszczeń budynku energetyczno - magazynowego miały być garaże dla samochodów gospodarczych.

Do końca 1981 r. dotarło na Kaczą 55 Ikarusów 280.26. Organizacyjnie stała się ona siedzibą wydziału autobusowego MPK A3 Kopanina – Polska obejmującego dwie zajezdnie autobusowe. W latach 1981-1982. zajezdnie przy ul. Kaczej i ul. Polskiej otrzymały 80 wozów Ikarus 280.26 i 55 wozów Ikarus 280.02. W 1986 r. nadeszło 12 jednoczłonowych Ikarusów 260.04
Początkowo problemem było to, że Ikarusy nie mieściły się na stanowiskach przeglądowo - naprawczych. W latach 1986-1987 przedłużono 5 istniejących kanałów. Ponadto przerobiono na stały 6-kolumnowy podnośnik autobusowy. W 1986 r. urządzono stanowisko do mycia silników autobusowych.

Po przekazaniu w 1991 r. linii podmiejskich gminom stan inwentarzowy autobusów zmniejszył się na tyle, że możliwe było w 1992 r. zlikwidowanie najmniejszej zajezdni przy ul. Polskiej. Pod koniec 1996 r. do obsługi nowych wówczas autobusów MAN zajezdnia otrzymała nowe linie obsług codziennych i obsług technicznych oraz stację kontroli pojazdów.

15.04.1997 r. odebrano zmodernizowaną halę obsług autobusów, zmodernizowane wyciągi spalin oraz nowe szczelne bramy hal z napędem elektrycznym. 31.12.1997 r. odebrano nową myjnię autobusową, w której został zamontowany agregat suszący autobusy. W nowej myjni znalazło się też pomieszczenie do czyszczenia autobusów oraz stanowisko mycia podzespołów.

W 1998 r. zmodernizowano zajezdniową stację paliw - zwiększono pojemność zbiorników, skomputeryzowano rozliczanie zużycia paliwa. W 1999 r. wybudowano kotłownię olejową w miejsce węglowej. W 2000 r. zbudowano nową portiernię i dyspozytornię.
Przez wiele lat podstawowym typem autobusów obsługiwanym przez zajezdnię były przegubowce Ikarus 280.26, uzupełnione początkowo o wozy typu 280.02, a w końcowym okresie eksploatacji Ikarusów o wozy 280.70A . Ostatni Ikarus 280.26 z Kopaniny wycofano z ruchu w 2006 r. Eksploatowane jeszcze wówczas 10 Ikarusów 270.A znikło z linii do 2010 r. Przegubowe Ikarusy 160P Zemun (7 szt.) eksploatowano na Kopaninie w latach 1992-1997, a jednoczłonowe Ikarusy 260.04 do 2006 r. Od 1992 r. na Kaczą trafiło jeszcze kilkanaście Jelczy M11, które skreślono ze stanu inwentarzowego do 2009 r.

Największa wymiana taboru autobusowego zajezdni nastąpiła w 1996 r. Otrzymano wówczas 50 autobusów niskopodłogowych marki MAN (10 przegubowych i 40 jednoczłonowych). Wszystkie posiadane przez MPK autobusy marki MAN stacjonują od tego czasu w zajezdni przy Kaczej. Uzupełniają je od 2009 r. Solarisy Urbino18, a od 2011 r. Solarisy Urbino12.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind