Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
35 lat zajezdni autobusowej na Kopaninie

Komunikaty

  26.03.2017 10 POZNAŃ PÓŁMARATON
5  17
24.03.2017 Żegrze: zerwanie sieci trakcyjnej
3  4  8  9  15  ...
27.03.2017 Fredry: prace torowe
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
25.03.2017 Zmiana czasu
243
22.03.2017 Luboń: awaria wodociągowa
64
20.03.2017 Linia 64 pojedzie przez ul. Mickiewicza
78
13.03.2017
02.05.2017
Obornicka/Hulewiczów/Drwęskiego: budowa sygnalizacji świetlnej
3  4  8  17  20  ...
12.03.2017
26.03.2017
Prace torowe na ul. Mielżyńskiego i placu Wielkopolskim
46  78  905
01.03.2017 Zmiana statusu przystanków
97
01.03.2017 Likwidacja linii 97
52  55  57  62  65  ...
01.03.2017 Zmiana trasy i rozkładów od 1 marca
56  86  239  801
25.02.2017 Przystanek tymczasowy „Leśnowolska”
56  86  239  801
21.02.2017 Sianowska: prace kanalizacyjne
201
01.02.2017 Kursowanie linii 201 w weekendy
56  61  64  71  86  ...
01.01.2017 Zmiany na liniach autobusowych: do Kiekrza, Tarnowa Podgórnego i 71
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
kacza-budowa-hali-glownejPrzygotowywanie terenu pod budowę zajezdni transportu gospodarczego WPK przy ulicy Kaczej 12 rozpoczęto w 1977 r. Już w trakcie budowy zmieniono pierwotne założenia i obiekt przeznaczono dla autobusów. Dokumentację zaadaptowano na potrzeby stu 11-metrowych wozów Jelcz - Berliet. W 1981 r. krótko przed oddaniem zajezdni do użytku okazało się, że będzie ona obsługiwać 16,5 metrowe autobusy przegubowe Ikarus 280. Pierwsze Ikarusy dotarły do nowej, jeszcze niewykończonej zajezdni 5 października 1981 r. Zajezdnię przekazano do eksploatacji 30 października 1981 r.

Na jej terenie o powierzchni 31190 m2 zbudowano halę obsługowo – naprawczą (z pomieszczeniami warsztatowymi, socjalnymi i biurowymi), budynek energetyczno – magazynowy (z rozdzielnią energetyczną, pomieszczeniami magazynowymi, warsztatowymi, biurowymi, socjalnymi, kotłownią i sprężarkownią), stację paliw, portiernię z dyspozytornią, budynek magazynowy, oczyszczalnię ścieków, wiatę magazynową oraz place postojowe dla autobusów. Pierwotnie w części pomieszczeń budynku energetyczno - magazynowego miały być garaże dla samochodów gospodarczych.

Do końca 1981 r. dotarło na Kaczą 55 Ikarusów 280.26. Organizacyjnie stała się ona siedzibą wydziału autobusowego MPK A3 Kopanina – Polska obejmującego dwie zajezdnie autobusowe. W latach 1981-1982. zajezdnie przy ul. Kaczej i ul. Polskiej otrzymały 80 wozów Ikarus 280.26 i 55 wozów Ikarus 280.02. W 1986 r. nadeszło 12 jednoczłonowych Ikarusów 260.04
Początkowo problemem było to, że Ikarusy nie mieściły się na stanowiskach przeglądowo - naprawczych. W latach 1986-1987 przedłużono 5 istniejących kanałów. Ponadto przerobiono na stały 6-kolumnowy podnośnik autobusowy. W 1986 r. urządzono stanowisko do mycia silników autobusowych.

Po przekazaniu w 1991 r. linii podmiejskich gminom stan inwentarzowy autobusów zmniejszył się na tyle, że możliwe było w 1992 r. zlikwidowanie najmniejszej zajezdni przy ul. Polskiej. Pod koniec 1996 r. do obsługi nowych wówczas autobusów MAN zajezdnia otrzymała nowe linie obsług codziennych i obsług technicznych oraz stację kontroli pojazdów.

15.04.1997 r. odebrano zmodernizowaną halę obsług autobusów, zmodernizowane wyciągi spalin oraz nowe szczelne bramy hal z napędem elektrycznym. 31.12.1997 r. odebrano nową myjnię autobusową, w której został zamontowany agregat suszący autobusy. W nowej myjni znalazło się też pomieszczenie do czyszczenia autobusów oraz stanowisko mycia podzespołów.

W 1998 r. zmodernizowano zajezdniową stację paliw - zwiększono pojemność zbiorników, skomputeryzowano rozliczanie zużycia paliwa. W 1999 r. wybudowano kotłownię olejową w miejsce węglowej. W 2000 r. zbudowano nową portiernię i dyspozytornię.
Przez wiele lat podstawowym typem autobusów obsługiwanym przez zajezdnię były przegubowce Ikarus 280.26, uzupełnione początkowo o wozy typu 280.02, a w końcowym okresie eksploatacji Ikarusów o wozy 280.70A . Ostatni Ikarus 280.26 z Kopaniny wycofano z ruchu w 2006 r. Eksploatowane jeszcze wówczas 10 Ikarusów 270.A znikło z linii do 2010 r. Przegubowe Ikarusy 160P Zemun (7 szt.) eksploatowano na Kopaninie w latach 1992-1997, a jednoczłonowe Ikarusy 260.04 do 2006 r. Od 1992 r. na Kaczą trafiło jeszcze kilkanaście Jelczy M11, które skreślono ze stanu inwentarzowego do 2009 r.

Największa wymiana taboru autobusowego zajezdni nastąpiła w 1996 r. Otrzymano wówczas 50 autobusów niskopodłogowych marki MAN (10 przegubowych i 40 jednoczłonowych). Wszystkie posiadane przez MPK autobusy marki MAN stacjonują od tego czasu w zajezdni przy Kaczej. Uzupełniają je od 2009 r. Solarisy Urbino18, a od 2011 r. Solarisy Urbino12.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind