Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Retro Motor Show

Komunikaty

84
16.10.2017 Zmiana rozkładu jazdy linii 84
48
12.10.2017 Budowa kanalizacji na ul. Marcelińskiej
29
09.10.2017 Przebudowa przystanków „Różana”
wszystkie linie tramwajowe  68  85  95
01.10.2017 Zmiany rozkładów jazdy na liniach tramwajowych i autobusowych
48
27.09.2017 Budowa kanalizacji na ul. Marcelińskiej
243  610  614  701
18.09.2017 Zmiany na przystankach „Luboń Wojska Polskiego ” i „Luboń Orlen”
2  3  5  9  13  ...
18.09.2017 Otwarcie ulicy 27 grudnia i Gwarnej oraz zamknięcie ulicy Dąbrowskiego (Most Teatralny – Rynek Jeżycki)
  Więcej komunikatów...
Retro Motor Show
02.11.2016
retro-motor-showWszystko zaczęło się w 1769 roku, kiedy to we Francji powstał pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym, który osiągał całe 4km/h. Dopiero 138 lat później Henry Ford uruchomił pierwszą na świecie, wielkoseryjną produkcję samochodów, wprowadzając na rynek Model T, niezwykle uniwersalny (mógł służyć również do napędzania urządzeń w gospodarstwach rolnych). XX wiek oprócz samochodów osobowych przyniósł nam też autobusy, które z sentymentem wspomina niejeden użytkownik komunikacji miejskiej.
Podczas Retro Motor Show na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyliśmy symboliczną podróż do przeszłości. Zobacz zdjęcia.

Historia z MPK
Na specjalnej ekspozycji w pawilonie 6A stanęły kultowe Ikarusy, które trafiły do Poznania w latach 80’tych. Kierowcy zachwycali się osobną kabiną kierowcy i cichą jazdą. „Ikarusem mógłbym chyba jeździć po 16 godzin” – żartował jeden z prowadzących autobusy w naszym przedsiębiorstwie.
Autobusy marki DAF otrzymaliśmy dekadę później w darze od holenderskiego miasta Utrecht. Mieszkańcy kojarzyli je głównie z liniami pospiesznymi, a później nocnymi, gdzie najczęściej były ekspediowane. Z regularnym ruchem liniowym pożegnały się w 2008 roku.
Jednym z pierwszych w kraju częściowo niskopodłogowym autobusem miejskim był Jelcz M121M. Po ulicach Poznania zaczął kursować w 1995 roku.
Największą sympatię podróżnych budził jednak najstarszy model z prezentowanej piątki: Jelcz 043Caro z doczepą, zwany popularnie „ogórkiem”. Pojazdy z tej „rodziny” woziły mieszkańców w latach 1964 – 1985, przez długi czas będąc podstawowym typem taboru autobusowego w sercu Wielkopolski.
O historii transportu zbiorowego opowiadali zwiedzającym reprezentanci Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych ubrani w historyczne komunikacyjne mundury.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind