Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Tatry RT6N1 przechodzą do historii

Komunikaty

183  185  234  322
  Przystanek „Naramowicka/Serbska”
155  162  166  196  238  ...
24.06.2019
27.06.2019
Zmiany na Żegrzu
2  100  160  171  174  ...
23.06.2019 Bieg Lotto Poznański Czerwiec ‘56
186  195  833  834
20.06.2019 Psarskie: otwarcie przejazdu
4  5  6  7  8  ...
20.06.2019 II etap prac na rondzie Śródka / Prace torowo-wodociągowe na ul. Głogowskiej
201  231  232  233  234  ...
20.06.2019 Zakończenie prac torowych na Moście Teatralnym
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
23.06.2019
Długi weekend 20 - 23.06.2019
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
01.09.2019
Letni rozkład jazdy
105  195
17.06.2019
19.06.2019
ENTER ENEA Festival
243
13.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Luboń/Podgórna”
160  183
12.06.2019 Tymczasowa likwidacja przystanków „Truskawiecka”
186  195  833  834
08.06.2019
20.06.2019
Psarskie: zamknięty przejazd kolejowy
155  162  166  196
06.06.2019 Zmiany na Żegrzu od 6 czerwca 2019 r.
182  191  193  195
04.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Niestachowska”
12  14  201
01.06.2019 Otwarcie przystanków „Most Teatralny” na trasie PST
834
28.05.2019 Otwarcie przejazdu kolejowego w Rokietnicy
237  320  321
27.05.2019 Przesunięcie przystanku Koziegłowy/Krótka
146  160  236
22.05.2019 Zmiana trasy linii 146, 160, 236
146  174  191  198  348
18.05.2019 Zmiana organizacji ruchu na wiadukcie nad stacją PST „Szymanowskiego”
188  198  902
06.05.2019 Zmiany na linii 188
T1
15.04.2019 Zmiana organizacji ruchu na rondzie Żegrze
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
tatra-rt6n1-przy-merkurymDo Poznania dotarły w 1997 roku. Były powiewem nowoczesności – szerokie, przestronne, niskopodłogowe, ale i… awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonu nr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie. Po uporaniu się z tzw. „problemami wieku dziecięcego”, tramwaje zyskały sympatię motorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów dzięki podwójnym odskokowym drzwiom, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili je także pasażerowie. Zobacz zdjęcia.
Dzisiaj ostatnią służbę w ruchu liniowym pełni wagon z numerem taborowym 409. W najbliższych dniach zostanie przetransportowany do fabryki Modertrans Poznań Sp. z o.o. w Biskupicach, gdzie przejdzie kompleksową modernizację. Dołączy tym samym do pozostałych dziewięciu egzemplarzy typu RT6 MF06 AC, które od 2011 roku pojawiły się na poznańskich torach.

Zapraszamy na ostatnią taką przejażdżkę wagonem typu RT6N1:

Linia 13
Odjazdy z pętli Starołęka:
12:58, 15:05, 17:05, 19:16

Odjazdy z pętli Junikowo:
12:05, 14:05, 16:05, 18:05, 20:09


Historia poznańskich Tatr
Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, a prototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował się do uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywa częściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunek był jeden – tramwaje musiały być fabrycznie nowe. W przetargu na 10 wagonów dla linii PST wygrało konsorcjum CKD Praha i FPS HCP. Umowa przewidywała dostawę pięciu wagonów z fabryki w Pradze do końca 1996 roku oraz montaż dalszych pięciu w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych HCP w ciągu 1997 roku. W czerwcu 1996 roku do Poznania dotarł egzemplarz testowy tramwaju RT6N1. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie do dokumentacji pojazdu istotnych zmian, pozwalających przystosować go do polskich norm. Ze względu na kłopoty finansowe i organizacyjne CKD, dostawy pierwszych pięciu wagonów rozpoczęto jednak dopiero między majem a wrześniem 1997 roku. Po otrzymaniu pierwszych egzemplarzy, MPK Poznań Sp. z o.o. musiało się też uporać z  uzyskaniem polskiej homologacji dopuszczającej RT6N1 do ruchu, m.in. ze względu na zbyt szerokie pudło wagonu.
Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię 12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległ awarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze.

Pozostałe pięć egzemplarzy zmontowanych w fabryce FPS HCP, dostarczono w drugiej połowie 1998 roku.
Ze względu na ciągłą dużą awaryjność tramwajów RT6N1, skutkujących blokadą ruchu na trasie PeSTki, MPK Poznań Sp. z o.o. podjęło decyzję o wycofaniu ich z linii 12. Początkowo tramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, do obsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniej historii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18.

W 2011 roku rozpoczął się etap modernizacji tych kilkunastoletnich pojazdów. Oprócz wymiany aparatury elektrycznej, zmienił się również wygląd zewnętrzny wagonów. Dzięki temu, zmodernizowane wagony ponownie zaczęły się pojawiać na linii 12. Tak pisaliśmy o pierwszym wagonie tego typu w Poznaniu.

Wagon o numerze 409 był ostatnim niezmodernizowanym wagonem, który 15 stycznia 2015 roku, kursami na linii 13, zakończy swoją służbę na poznańskich liniach.


Opracowano na podstawie „Tramwaje w Poznaniu” P. Dutkiewicz, Kolpress, Poznań 2005
Współpraca: Klub Miłośników Pojazdów Szynowych
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind