Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Problem nie tylko zapachu

Komunikaty

239
25.05.2017 Jednokierunkowa ul. Nowina
201  232
26.05.2017
28.05.2017
Juwenalia 2017
237  247
22.05.2017 Otwarcie skrzyżowania Starołęcka/Forteczna
4  11  12  13  17  ...
20.05.2017
26.05.2017
Prace torowe na pętli Starołęka (II etap)
55  66  81  92  232
15.05.2017 Zmiany na przystanku Wiatraczna
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
mroz-na-przystankuUciążliwi pasażerowie są utrapieniem każdej aglomeracji, Poznań nie jest wyjątkiem. Wynika to ze specyfiki i ułomności wielkiego miasta, bo każde wielkie miasto zmaga się z problemem ludzi bezdomnych i to bez względu na to jak wielkie środki przeznacza się na jego rozwiązywanie.
Nachodzi ta pora roku, gdy bezdomnych w autobusach i tramwajach jest więcej. W pojazdach znajdują dla siebie ogrzewalnię. Nie podoba się to innym pasażerom, którzy skarżą się, że przez bezdomnych w autobusach i tramwajach „niemiło” pachnie. Dlatego postanowiliśmy coś w tej sprawie zdziałać.
Od przyszłego tygodnia ruszą patrole  służb Nadzoru Ruchu i Straży Miejskiej, które mają pomóc bezdomnym i wskazać im wolne miejsca w noclegowniach i ośrodkach pomocy społecznej wskazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie.

Podróżowanie w otoczeniu takich „uciążliwych” pasażerów, którzy zresztą jeżdżą zwykle „na gapę”, to teraz częsty powód do narzekań. Zrobiło się zimno i bezdomnych w tramwajach i autobusach jest dużo więcej. Opuszczają swoje koczowiska, a w tramwaju  chcą się ogrzać i nieraz dotrzeć  tam gdzie dostanę ciepły posiłek. 
- Płacę za bilet i mam prawo jechać w odpowiednich warunkach – interweniują pasażerowie. – W tramwajach śmierdzi, a siedzenia są po bezdomnych tak brudne, że lepiej nie siadać.   
- Nieraz jesteśmy zmuszeni wycofywać nasze pojazdy z obsługi, bo tramwaj lub autobus mylony jest przez bezdomnych  z publicznym szaletem – mówi Ryszard Tomczak, kierownik Nadzoru Ruchu MPK. – W miejsce wycofanego pojazdu, musimy uruchomić rezerwy. Są spóźnienia na liniach i dodatkowe koszty, które ponosimy na uruchomienia rezerw. 
- Takiego fetoru trudno się pozbyć  nawet po gruntownym sprzątaniu – wtórują mu pracownicy, którzy zajmują się czyszczeniem pojazdów. -  Najgorzej jest w autobusach komunikacji nocnej. Trudno opisać odór jaki pozostawiają bezdomni. Straszną mamy po nich robotę.

Sposób postępowania z uciążliwymi pasażerami wyznaczają przepisy Regulaminu Przewozów wprowadzone Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania z 14 lipca 2011 roku.

Paragraf 35 stanowi:

1. Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe mogą zostać niedopuszczone do przewozu lub usunięte z pojazdu.
2. Osoby uciążliwe dla współpasażerów lub odmawiające zapłacenia należności za przejazd mogą być usunięte z pojazdu, chyba, że naruszyłoby to zasady współżycia społecznego".


Z tym przepisem spójny jest wcześniejszy zapis w paragrafie 30, który wskazuje, że:

"W przypadku naruszenia porządku, prowadzący pojazd zobowiązany jest do podjęcia niezbędnych działań majacych na celu usunięcie z pojazdu osob stanowiących zagrożenie dla pozostałych pasażerów, bądź do dojazdu do najbliższego komisariatu Policji albo innych służb porządkowych”

Przepisy sobie, a życie sobie.
Bo zwykle uciążliwy pasażer wysiada i kontynuuje podróż w następnym pojeździe, a problem nie znika tylko się przesiada.
Ale bywa i tak, że uciążliwy pasażer jest agresywny i wcale nie chce tramwaju opuszczać. A wtedy wzywany jest Nadzór Ruchu, Policja albo Straż Miejsca, a tramwaj stoi i na nich czeka. Trudno się dziwić irytacji pasażerów, którzy są przez to narażeni na spóźnienia.
A trzeba dodać – jak podkreśla Przemysław Piwecki – rzecznik prasowy Straży Miejskiej, że sam zapach nie jest powodem podjęcia interwencji przez policjanta lub strażnika.
W najtrudniejszej sytuacji są kierowcy i motorniczowie, którzy mogą bezdomnych tylko upraszać. A siła perswazji nie zawsze jest skutecznym środkiem. Zwłaszcza, gdy  część pasażerów chce, żeby bezdomnego wypraszać, a część żeby jechać, bo przecież bezdomny też człowiek i może umrzeć na mrozie.

Chcemy coś w tej sprawie zdziałać. Dlatego od przyszłego tygodnia ruszają patrole Straży Miejskiej i naszego Nadzoru Ruchu, które będą wskazywać bezdomnym wolne miejsca w noclegowniach i ośrodkach pomocy społecznej wskazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. Patrole będą w naszych pojazdach, na pętlach i dworcach, w takich porach dnia, gdy bezdomnych jest w naszych pojazdach najwięcej. 
Chcemy w ten sposób pomóc ludziom, których życie wyrzuciło poza społeczny nawias. I pomóc pasażerom, którzy skarżą się na warunki podróżowania z uciążliwym towarzystwie.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind