Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Problem nie tylko zapachu

Komunikaty

60
16.01.2017 Przystanki na Strzeszynie - kursy szkolne
46  60  95  236  246
11.01.2017 Przystanki w rejonie Strzeszyna
64
  linia 64
56  61  64  71  86  ...
01.01.2017 Zmiany na liniach autobusówych: do Kiekrza, Tarnowa Podgórnego i 71
69  82
21.12.2016 Przywrócenie funkcjonowania przystanku „Promienista”
64
21.12.2016 64 pojedzie przez Słowackiego
49  75  79
15.12.2016 Przystanek Opolska wraca na stałą lokalizację
244
10.12.2016 Przystanek „Os. Jagiellońskie” w kierunku Krzesin wyłączony z użytkowania
55
06.12.2016 Zmiana trasy linii 55
64
01.12.2016 Dodatkowy przystanek dla linii 64
67  98  248  348  911
17.11.2016 Przesunięcie przystanku Os. Lubczykowa Góra
67  98  248  348  911
05.11.2016 Zmiana lokalizacji przystanku „Os. Lubczykowa Góra” w kierunku Biedruska
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
mroz-na-przystankuUciążliwi pasażerowie są utrapieniem każdej aglomeracji, Poznań nie jest wyjątkiem. Wynika to ze specyfiki i ułomności wielkiego miasta, bo każde wielkie miasto zmaga się z problemem ludzi bezdomnych i to bez względu na to jak wielkie środki przeznacza się na jego rozwiązywanie.
Nachodzi ta pora roku, gdy bezdomnych w autobusach i tramwajach jest więcej. W pojazdach znajdują dla siebie ogrzewalnię. Nie podoba się to innym pasażerom, którzy skarżą się, że przez bezdomnych w autobusach i tramwajach „niemiło” pachnie. Dlatego postanowiliśmy coś w tej sprawie zdziałać.
Od przyszłego tygodnia ruszą patrole  służb Nadzoru Ruchu i Straży Miejskiej, które mają pomóc bezdomnym i wskazać im wolne miejsca w noclegowniach i ośrodkach pomocy społecznej wskazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie.

Podróżowanie w otoczeniu takich „uciążliwych” pasażerów, którzy zresztą jeżdżą zwykle „na gapę”, to teraz częsty powód do narzekań. Zrobiło się zimno i bezdomnych w tramwajach i autobusach jest dużo więcej. Opuszczają swoje koczowiska, a w tramwaju  chcą się ogrzać i nieraz dotrzeć  tam gdzie dostanę ciepły posiłek. 
- Płacę za bilet i mam prawo jechać w odpowiednich warunkach – interweniują pasażerowie. – W tramwajach śmierdzi, a siedzenia są po bezdomnych tak brudne, że lepiej nie siadać.   
- Nieraz jesteśmy zmuszeni wycofywać nasze pojazdy z obsługi, bo tramwaj lub autobus mylony jest przez bezdomnych  z publicznym szaletem – mówi Ryszard Tomczak, kierownik Nadzoru Ruchu MPK. – W miejsce wycofanego pojazdu, musimy uruchomić rezerwy. Są spóźnienia na liniach i dodatkowe koszty, które ponosimy na uruchomienia rezerw. 
- Takiego fetoru trudno się pozbyć  nawet po gruntownym sprzątaniu – wtórują mu pracownicy, którzy zajmują się czyszczeniem pojazdów. -  Najgorzej jest w autobusach komunikacji nocnej. Trudno opisać odór jaki pozostawiają bezdomni. Straszną mamy po nich robotę.

Sposób postępowania z uciążliwymi pasażerami wyznaczają przepisy Regulaminu Przewozów wprowadzone Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania z 14 lipca 2011 roku.

Paragraf 35 stanowi:

1. Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe mogą zostać niedopuszczone do przewozu lub usunięte z pojazdu.
2. Osoby uciążliwe dla współpasażerów lub odmawiające zapłacenia należności za przejazd mogą być usunięte z pojazdu, chyba, że naruszyłoby to zasady współżycia społecznego".


Z tym przepisem spójny jest wcześniejszy zapis w paragrafie 30, który wskazuje, że:

"W przypadku naruszenia porządku, prowadzący pojazd zobowiązany jest do podjęcia niezbędnych działań majacych na celu usunięcie z pojazdu osob stanowiących zagrożenie dla pozostałych pasażerów, bądź do dojazdu do najbliższego komisariatu Policji albo innych służb porządkowych”

Przepisy sobie, a życie sobie.
Bo zwykle uciążliwy pasażer wysiada i kontynuuje podróż w następnym pojeździe, a problem nie znika tylko się przesiada.
Ale bywa i tak, że uciążliwy pasażer jest agresywny i wcale nie chce tramwaju opuszczać. A wtedy wzywany jest Nadzór Ruchu, Policja albo Straż Miejsca, a tramwaj stoi i na nich czeka. Trudno się dziwić irytacji pasażerów, którzy są przez to narażeni na spóźnienia.
A trzeba dodać – jak podkreśla Przemysław Piwecki – rzecznik prasowy Straży Miejskiej, że sam zapach nie jest powodem podjęcia interwencji przez policjanta lub strażnika.
W najtrudniejszej sytuacji są kierowcy i motorniczowie, którzy mogą bezdomnych tylko upraszać. A siła perswazji nie zawsze jest skutecznym środkiem. Zwłaszcza, gdy  część pasażerów chce, żeby bezdomnego wypraszać, a część żeby jechać, bo przecież bezdomny też człowiek i może umrzeć na mrozie.

Chcemy coś w tej sprawie zdziałać. Dlatego od przyszłego tygodnia ruszają patrole Straży Miejskiej i naszego Nadzoru Ruchu, które będą wskazywać bezdomnym wolne miejsca w noclegowniach i ośrodkach pomocy społecznej wskazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. Patrole będą w naszych pojazdach, na pętlach i dworcach, w takich porach dnia, gdy bezdomnych jest w naszych pojazdach najwięcej. 
Chcemy w ten sposób pomóc ludziom, których życie wyrzuciło poza społeczny nawias. I pomóc pasażerom, którzy skarżą się na warunki podróżowania z uciążliwym towarzystwie.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind