Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Poznańska komunikacja miejska w dniu wybuchu Wielkiej Wojny

Komunikaty

    Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego w długi weekend 31.05 – 03.06.2018
4  5  7  16  17  ...
31.05.2018
03.06.2018
Prace torowe na pętli Starołęka
195
28.05.2018
30.05.2018
ENTER ENEA FESTIVAL
48  59  77
14.05.2018 Korekty rozkładów jazdy
49  75  249
12.05.2018 Otwarcie ulicy Kołłątaja
51  71  76
22.05.2018 Korekta trasy linii 71
201  231  232
14.05.2018
30.05.2018
Nocne prace torowe na ul. Estkowskiego i rondzie Śródka
237  322
14.05.2018 Zmiana lokalizacji przystanku Koziegłowy/Pływalnia
1  7
26.04.2018 Zmiany na węźle Traugutta
1  3  4  5  7  ...
21.04.2018 Prace torowe na ul. Hetmańskiej
80  81  84  611  703  ...
01.04.2018 Niedziele i święta z zakazem handlu
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
pocztowka-bu-1905-1918Dokładnie 100 lat temu czyli 28 lipca 1914 doszło do wybuchu I wojny światowej. Nie było to bez znaczenia pod względem funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Rozpoczęcie walk spowodowało mobilizację mężczyzn do armii niemieckiej, w związku z czym ubyło motorniczych i konduktorów. Tramwaje kursowały tylko na trzech liniach, 1. Dworzec – Szeroka (Wielka), 2. Jeżyce – Wilda, 4. Górczyn – Szeroka. Na skutek braków załogi, na stanowisku konduktorów zaczęto zatrudniać kobiety. Dotychczasowi konduktorzy zostali zaś motorniczymi i dzięki temu udało się uruchomić kolejne połączenia: 9 Sołacz – plac Bismarcka, 5 Augusty – plac Sapieżyński, itd.

Pojawił się problem z opłatami za przejazd. W Poznaniu panował niedobór drobnych monet, ponieważ w nastawionej na produkcję wojenną gospodarce niemieckiej brakowało metali na ich wybicie. Aby temu zaradzić, wprowadzono bony miejskie, a w konsekwencji spółka Posener Strassenbahn zdecydowała się na emisję własnych banknotów płatniczych, którymi wydawano resztę w tramwajach.
W okresie I wojny światowej spadł procent przejazdów rekreacyjno-wypoczynkowych, na rzecz przejazdów z domu do pracy. Żołnierze i osoby związane z wojskiem podróżowały bezpłatnie. Pod koniec wojny przewozy pasażerskie tramwajami wzrosły dwukrotnie, mimo ograniczeń w kursowaniu wozów.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind