Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Poznańska komunikacja miejska w dniu wybuchu Wielkiej Wojny

Komunikaty

1  6  13  15  45  ...
  Wstrzymanie ruchu ul. Grunwaldzka
201  232
26.05.2017
28.05.2017
Juwenalia 2017
237  247
22.05.2017 Otwarcie skrzyżowania Starołęcka/Forteczna
1  6  13  15
21.05.2017 Mecz: Lech Poznań – Lechia Gdańsk
4  11  12  13  17  ...
20.05.2017
26.05.2017
Prace torowe na pętli Starołęka (II etap)
55  66  81  92  232
15.05.2017 Zmiany na przystanku Wiatraczna
4  11  12  13  17  ...
12.05.2017 Prace torowe na pętli Starołęka
7
12.05.2017 Przybyszewskiego: zakończenie prac torowych
7  45  69  93
09.05.2017 Przybyszewskiego/Marcelińska: przywrócenie ruchu kołowego
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
pocztowka-bu-1905-1918Dokładnie 100 lat temu czyli 28 lipca 1914 doszło do wybuchu I wojny światowej. Nie było to bez znaczenia pod względem funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Rozpoczęcie walk spowodowało mobilizację mężczyzn do armii niemieckiej, w związku z czym ubyło motorniczych i konduktorów. Tramwaje kursowały tylko na trzech liniach, 1. Dworzec – Szeroka (Wielka), 2. Jeżyce – Wilda, 4. Górczyn – Szeroka. Na skutek braków załogi, na stanowisku konduktorów zaczęto zatrudniać kobiety. Dotychczasowi konduktorzy zostali zaś motorniczymi i dzięki temu udało się uruchomić kolejne połączenia: 9 Sołacz – plac Bismarcka, 5 Augusty – plac Sapieżyński, itd.

Pojawił się problem z opłatami za przejazd. W Poznaniu panował niedobór drobnych monet, ponieważ w nastawionej na produkcję wojenną gospodarce niemieckiej brakowało metali na ich wybicie. Aby temu zaradzić, wprowadzono bony miejskie, a w konsekwencji spółka Posener Strassenbahn zdecydowała się na emisję własnych banknotów płatniczych, którymi wydawano resztę w tramwajach.
W okresie I wojny światowej spadł procent przejazdów rekreacyjno-wypoczynkowych, na rzecz przejazdów z domu do pracy. Żołnierze i osoby związane z wojskiem podróżowały bezpłatnie. Pod koniec wojny przewozy pasażerskie tramwajami wzrosły dwukrotnie, mimo ograniczeń w kursowaniu wozów.
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind