Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476
uitp-logo-2014
Smutna bimba: remontować – nie złomować! :)

Komunikaty

3  4  8  9  15  ...
27.03.2017 Fredry: prace torowe
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
25.03.2017 Zmiana czasu
243
22.03.2017 Luboń: awaria wodociągowa
64
20.03.2017 Linia 64 pojedzie przez ul. Mickiewicza
78
13.03.2017
02.05.2017
Obornicka/Hulewiczów/Drwęskiego: budowa sygnalizacji świetlnej
46  78  905
01.03.2017 Zmiana statusu przystanków
97
01.03.2017 Likwidacja linii 97
52  55  57  62  65  ...
01.03.2017 Zmiana trasy i rozkładów od 1 marca
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
smutna-bimbaMiej litość dla wycofanego z ruchu liniowego tramwaju, który nie zabiera pasażerów. Wesprzyj go w projekcie Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015, a pieczołowicie odrestaurowany będzie znów mógł wozić podróżnych na wycieczki po Poznaniu!
Starsze pojazdy nie muszą odchodzić w zapomnienie i trafiać na złom. Ich zachowanie pozwala utrwalać pamięć o dziejach komunikacji, a odnowione wozy stają się atrakcją turystyczną, ubarwiającą miejskie imprezy i wydarzenia. Dlatego też po raz kolejny, przy naszym poparciu, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zgłosił do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2015 projekt renowacji zabytkowego wagonu tramwajowego typu N.

Historia
Wagon został wyprodukowany w gdańskiej Stoczni Północnej w 1951 roku. W tym samym roku został przekazany do Poznania i otrzymał numer taborowy 178. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku przeszedł remont połączony z przebudową na jednostronny – drzwi pozostawiono na jednym boku, jednak przerobione na dwudzielne rozsuwane, napędzane przezwojonym elektrycznym silnikiem z ręcznej wiertarki. Pozostał jednak dwukierunkowy, tzn. stanowiska sterownicze zachowano na obydwu końcach wagonu. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykorzystywanie tramwaju w ruchu wahadłowym po jednym torze, zarówno pojedynczo jak i w zestawieniu trzywagonowym, w którym w jednym kierunku jechał jako ostatni, a w drodze powrotnej jako pierwszy z możliwością sterowania z „tylnego pulpitu”, drzwi miał wtedy z lewej strony. Od roku 1993, po wycofaniu z ruchu liniowego, służył jako holownik o numerze taborowym 2024 w zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej. Jest ostatnim, należącym do MPK Poznań, zachowanym wagonem typu N z dwoma stanowiskami motorniczego. W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych.

wagon-n-178-s

Przyszłość
Wyremontowany wagon silnikowy wraz z oddanym po naprawie w 2013 roku wagonem doczepnym ND o numerze taborowym 436 z Sanockiej Fabryki Wagonów (rok produkcji 1950) tworzyłyby zabytkowy skład tramwajów w pełni odwzorowany do lat produkcji. Taki skład będzie „żywym eksponatem muzealnym” przypominającym historię poznańskiej komunikacji.

Czy smutną bimbę czeka inny los, niż złomowisko?
Zgłoszone propozycje zostaną przekazane do zaopiniowania przez rady osiedli czy wydziały i jednostki Urzędu Miasta Poznania, a ostateczną listę projektów, biorących udział w głosowaniu ustali Zespół Opiniujący. Mamy nadzieję, że Smutna Bimba okaże się wartą wsparcia inicjatywą i dostanie szansę na nowe wesołe życie!

Szczegółowe informacje o projekcie: https://budzetobywatelski.zetwibo.pl/voting/verifiedTaskView/59
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies (tzw. ciasteczka), aby zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku.

Designed By Soul & Mind