Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Powiadamianie SMS

wyślij SMS o treści: MPK pod numer tel. 4476

aby zrezygnować wyślij SMS o treści: MPKSTOP pod numer tel. 4476

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Ostatecznie opuściliśmy Budziszyńską

Komunikaty

  17.12.2018 Ciąg dalszy prac na węźle Rondo Kaponiera
  01.01.2019 Niedziele i święta z zakazem handlu w roku 2019
55
17.12.2018 Powrót linii 55 na stałą trasę
  22.12.2018
06.01.2019
Funkcjonowanie linii komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań w okresie świąteczno-noworocznym 22 grudnia 2018 r. – 6 stycznia 2019 r.
3
14.12.2018 Rozpoczęcie budowy tramwaju na Naramowice
  01.01.2019 Zmiana numeracji poznańskich linii autobusowych od stycznia 2019r.
3
14.12.2018 Początek prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice
71
08.12.2018 Powrót linii 71 na stałą trasę
49
05.12.2018 Zakończenie usuwania awarii wodociągowej na Kołłątaja
  04.12.2018 Przystanek „Rolna” w kierunku ul. Wspólnej
232  233  234  236  238  ...
03.12.2018 Prace na węźle Rondo Kaponiera
24
01.12.2018
16.12.2018
Bimba Betlejemska
201  202  237
01.12.2018
02.01.2019
Zmiany w komunikacji nocnej od 1 grudnia 2018
71  76  243
24.11.2018 Zmiany na przystankach „Rolna”
66  233
24.11.2018 Nowa trasa do Zielińca
234
14.11.2018 Przesunięcie przystanku „Wielkopolska”
49
14.11.2018 Przywrócenie przystanków „Czechosłowacka Tunel”
52  84  238
12.11.2018 Likwidacja przystanku autobusowego „Lubuszańska”
12  14
22.10.2018 Przebudowa przystanku „Most Teatralny”
54
17.09.2018 Budowa kolektora na ulicy Spławie
  03.09.2018 Nowe przystanki tymczasowe „Rondo Żegrze”
1  5  17  201  231  ...
12.08.201823:00 Przebudowa ronda Żegrze
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
budziszynska-01-mPrzez ponad ćwierć wieku była miejscem garażowania tramwajów, zarówno liniowych, jak i tych wycofanych już z eksploatacji. Wraz z oddaniem hali postojowej w nowej zajezdni na Franowie i zamknięciem ul. Grunwaldzkiej dla tramwajów, historia tego miejsca dobiegła końca - "Budziszyna".

O historii torów odstawczych
Poznań był jedynym z niewielu miast w Polsce, które nie mogło pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni. Dlatego też już w latach 70-tych ubiegłego wieku mówiło się o konieczności budowy nowej zajezdni. Powodu braku środków plany te były ciągle przesuwane na dalsze terminy. Jako prowizoryczne rozwiązanie problemu wymyślono budowę torów odstawczych. Zaczęto je budować na początku lat 80’tych ubiegłego wieku po to, aby pomieścić tramwaje, garażujące dotychczas na ulicach Poznania. Wcześniej „nocowały” one na torowiskach w ciągu ul. Przybyszewskiego, Towarowej, Zwierzynieckiej, Krzywoustego czy na pętli starołęckiej. Garażujące tam tramwaje były nieustannie dewastowane i niszczone.
tramwaje-nocujace-na-krzywoustego-s
Wydzielony, ogrodzony i pilnowany teren z 14 torami i kanałem przeglądowym został oddany do eksploatacji 15 sierpnia 1985. Od tego czasu „Budziszyna” zdążyła pełnić rolę tymczasowej zajezdni, choćby wtedy kiedy w maju 1986 roku doszło do wybuchu gazu na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i Hetmańskiej. Zajezdnia przy ul. Głogowskiej została wtedy odcięta od sieci torowisk, dlatego na czas remontu wagony kursujące po mieście, musiały po służbie zjeżdżać na tory odstawcze. Były tam do czasu odbudowania nawierzchni skrzyżowania m.in. przez pracowników MPK Poznań, pod koniec sierpnia ‘86. W tym czasie urządzono tam prowizoryczny warsztacik podręczny, pomieszczenie socjalne i dyspozytornię. Ponownie „Budziszyna” stała się zajezdnią alternatywną dla Głogowskiej pod koniec lat 90’tych. Wyprowadzka spowodowana była wyburzaniem starej i stawianiem nowej hali dla tramwajów w zajezdni.
budziszynska-03-s
budziszynska-marzec-2011-s
Kilka lat później na torach odstawczych pojawiły się tramwaje z zajezdni przy ul. Fortecznej. Z uwagi na remont torowiska w ciągu ul. Starołęckiej, bimby musiały garażować poza macierzystą zajezdnią. Wtedy poważniejsze naprawy tramwajów realizowano w zajezdni przy ul. Głogowskiej, natomiast mniejsze, bezpośrednio w kanale przeglądowym na Budziszyńskiej, wykonywali oddelegowani z Fortecznej pracownicy.
budziszynska-02-s
spotkanie pokoleniowe, pierwszy częściowo niskopodłowowy tramwaj w Polsce 115N i najnowszy niskopodłogowy Solaris Tramino - oba wyprodukowane w Wielkopolsce

Przez cały czas Budziszyna stanowiła również miejsce postoju dla wagonów wycofanych czasowo z eksploatacji. Garażowały tam także różne tramwaje techniczne (np. pługi odśnieżne). W 2011 roku dawała także schronienie dla części tramwajów z opuszczonej 31 grudnia 2010 r. zajezdni przy ul. Gajowej. 4 listopada 2011 r. torowiska w tym miejscu prawie opustoszały. Przyczyną była przebudowa ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego i całkowite zamknięcie ul. Grunwaldzkiej od ronda aż do Junikowa dla pojazdów szynowych. Ze względu na przebudowę ul. Grunwaldzkiej od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej, na kilka miesięcy torowisko stało się placem budowy.
budziszynska-prace-na-petli-kwiecien-2012-s
Dzień przed pierwszym meczem w ramach UEFA Euro 2012 w Poznaniu, bimby ponownie ruszyły ulicą Grunwaldzką, choć tylko do ul. Węgorka. Na Budziszyńską wagony docierały bez pasażerów, ponieważ w tym miejscu cały czas trwały prace nad utworzeniem nowego systemu ulic. Chwilowo odzyskaliśmy więc miejsce dla nocujących tramwajów. Kiedy na początku października oddano do użytku halę postojową na nowej zajezdni Franowo, skierowaliśmy wszystkie pojazdy. Tory odstawcze na Budziszyńskiej były czynne do niedzieli 4 listopada 2012 r. W poniedziałek odłączono napięcie w sieci trakcyjnej i tym samym zakończył się pewien etap w komunikacji miejskiej w Poznaniu.
budziszynska-tramwaje-na-petli-s

 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind