Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Ostatecznie opuściliśmy Budziszyńską

Komunikaty

183  185  234  322
  Przystanek „Naramowicka/Serbska”
155  162  166  196  238  ...
24.06.2019
27.06.2019
Zmiany na Żegrzu
2  100  160  171  174  ...
23.06.2019 Bieg Lotto Poznański Czerwiec ‘56
186  195  833  834
20.06.2019 Psarskie: otwarcie przejazdu
4  5  6  7  8  ...
20.06.2019 II etap prac na rondzie Śródka / Prace torowo-wodociągowe na ul. Głogowskiej
201  231  232  233  234  ...
20.06.2019 Zakończenie prac torowych na Moście Teatralnym
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
23.06.2019
Długi weekend 20 - 23.06.2019
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
20.06.2019
01.09.2019
Letni rozkład jazdy
243
13.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Luboń/Podgórna”
160  183
12.06.2019 Tymczasowa likwidacja przystanków „Truskawiecka”
186  195  833  834
08.06.2019
20.06.2019
Psarskie: zamknięty przejazd kolejowy
155  162  166  196
06.06.2019 Zmiany na Żegrzu od 6 czerwca 2019 r.
182  191  193  195
04.06.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Niestachowska”
12  14  201
01.06.2019 Otwarcie przystanków „Most Teatralny” na trasie PST
834
28.05.2019 Otwarcie przejazdu kolejowego w Rokietnicy
237  320  321
27.05.2019 Przesunięcie przystanku Koziegłowy/Krótka
146  160  236
22.05.2019 Zmiana trasy linii 146, 160, 236
146  174  191  198  348
18.05.2019 Zmiana organizacji ruchu na wiadukcie nad stacją PST „Szymanowskiego”
188  198  902
06.05.2019 Zmiany na linii 188
T1
15.04.2019 Zmiana organizacji ruchu na rondzie Żegrze
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
budziszynska-01-mPrzez ponad ćwierć wieku była miejscem garażowania tramwajów, zarówno liniowych, jak i tych wycofanych już z eksploatacji. Wraz z oddaniem hali postojowej w nowej zajezdni na Franowie i zamknięciem ul. Grunwaldzkiej dla tramwajów, historia tego miejsca dobiegła końca - "Budziszyna".

O historii torów odstawczych
Poznań był jedynym z niewielu miast w Polsce, które nie mogło pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni. Dlatego też już w latach 70-tych ubiegłego wieku mówiło się o konieczności budowy nowej zajezdni. Powodu braku środków plany te były ciągle przesuwane na dalsze terminy. Jako prowizoryczne rozwiązanie problemu wymyślono budowę torów odstawczych. Zaczęto je budować na początku lat 80’tych ubiegłego wieku po to, aby pomieścić tramwaje, garażujące dotychczas na ulicach Poznania. Wcześniej „nocowały” one na torowiskach w ciągu ul. Przybyszewskiego, Towarowej, Zwierzynieckiej, Krzywoustego czy na pętli starołęckiej. Garażujące tam tramwaje były nieustannie dewastowane i niszczone.
tramwaje-nocujace-na-krzywoustego-s
Wydzielony, ogrodzony i pilnowany teren z 14 torami i kanałem przeglądowym został oddany do eksploatacji 15 sierpnia 1985. Od tego czasu „Budziszyna” zdążyła pełnić rolę tymczasowej zajezdni, choćby wtedy kiedy w maju 1986 roku doszło do wybuchu gazu na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i Hetmańskiej. Zajezdnia przy ul. Głogowskiej została wtedy odcięta od sieci torowisk, dlatego na czas remontu wagony kursujące po mieście, musiały po służbie zjeżdżać na tory odstawcze. Były tam do czasu odbudowania nawierzchni skrzyżowania m.in. przez pracowników MPK Poznań, pod koniec sierpnia ‘86. W tym czasie urządzono tam prowizoryczny warsztacik podręczny, pomieszczenie socjalne i dyspozytornię. Ponownie „Budziszyna” stała się zajezdnią alternatywną dla Głogowskiej pod koniec lat 90’tych. Wyprowadzka spowodowana była wyburzaniem starej i stawianiem nowej hali dla tramwajów w zajezdni.
budziszynska-03-s
budziszynska-marzec-2011-s
Kilka lat później na torach odstawczych pojawiły się tramwaje z zajezdni przy ul. Fortecznej. Z uwagi na remont torowiska w ciągu ul. Starołęckiej, bimby musiały garażować poza macierzystą zajezdnią. Wtedy poważniejsze naprawy tramwajów realizowano w zajezdni przy ul. Głogowskiej, natomiast mniejsze, bezpośrednio w kanale przeglądowym na Budziszyńskiej, wykonywali oddelegowani z Fortecznej pracownicy.
budziszynska-02-s
spotkanie pokoleniowe, pierwszy częściowo niskopodłowowy tramwaj w Polsce 115N i najnowszy niskopodłogowy Solaris Tramino - oba wyprodukowane w Wielkopolsce

Przez cały czas Budziszyna stanowiła również miejsce postoju dla wagonów wycofanych czasowo z eksploatacji. Garażowały tam także różne tramwaje techniczne (np. pługi odśnieżne). W 2011 roku dawała także schronienie dla części tramwajów z opuszczonej 31 grudnia 2010 r. zajezdni przy ul. Gajowej. 4 listopada 2011 r. torowiska w tym miejscu prawie opustoszały. Przyczyną była przebudowa ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego i całkowite zamknięcie ul. Grunwaldzkiej od ronda aż do Junikowa dla pojazdów szynowych. Ze względu na przebudowę ul. Grunwaldzkiej od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej, na kilka miesięcy torowisko stało się placem budowy.
budziszynska-prace-na-petli-kwiecien-2012-s
Dzień przed pierwszym meczem w ramach UEFA Euro 2012 w Poznaniu, bimby ponownie ruszyły ulicą Grunwaldzką, choć tylko do ul. Węgorka. Na Budziszyńską wagony docierały bez pasażerów, ponieważ w tym miejscu cały czas trwały prace nad utworzeniem nowego systemu ulic. Chwilowo odzyskaliśmy więc miejsce dla nocujących tramwajów. Kiedy na początku października oddano do użytku halę postojową na nowej zajezdni Franowo, skierowaliśmy wszystkie pojazdy. Tory odstawcze na Budziszyńskiej były czynne do niedzieli 4 listopada 2012 r. W poniedziałek odłączono napięcie w sieci trakcyjnej i tym samym zakończył się pewien etap w komunikacji miejskiej w Poznaniu.
budziszynska-tramwaje-na-petli-s

 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind