Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Podejrzany typ na mieście

Komunikaty

146  174  191  348
25.01.2019
30.04.2019
Remont wiaduktu nad stacją PST „Szymanowskiego”
201  za tramwaj
17.01.2019
18.01.201904:00
Awaryjne usuwanie usterki torowiska na rondzie Starołęka
106  154  188  198
14.01.2019
26.01.2019
Zimowe ferie szkolne
171
12.01.2019 Korekta rozkładu jazdy linii 171
106  146  160  168  236  ...
09.01.2019 Budowa sieci sanitarnej na ul. Biskupińskiej
155  166  238  245  T1
08.01.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Os. Czecha”
17  T1
02.01.2019 Zmiany na Żegrzu i Chartowie od 2 stycznia 2019 r.
wszystkie linie tramwajowe i autobusowe
01.01.2019 Zmiany w komunikacji miejskiej od 1 stycznia 2019 r.
80  81  84
01.01.2019 Niedziele i święta z zakazem handlu w roku 2019
  01.01.2019 Zmiana numeracji poznańskich linii autobusowych od stycznia 2019r.
3
14.12.2018 Rozpoczęcie budowy tramwaju na Naramowice
12  14
22.10.2018 Przebudowa przystanku „Most Teatralny”
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
gt8s-na-linii-18-mRatajscy mieszkańcy znają je bardzo dobrze. Choć są w Poznaniu od ponad roku, wśród niektórych Poznaniaków nadal budzą zaskoczenie. Do kiedy wagony GT8S pozostaną w naszym mieście i gdzie jeszcze będą służyć?

Tramwaje z Krakowa czy z Dusseldorfu?
Tramwaje GT8S trafiły do Poznania w czerwcu 2011. „Chcąc zapewnić mieszkańcom Rataj stały dostęp do komunikacji tramwajowej na czas budowy trasy na Franowo, musieliśmy zaopatrzyć się w większą ilość tramwajów wahadłowych” – przyznaje Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych. „Ponieważ nie mieliśmy aż tylu własnych egzemplarzy, dodatkowe „wahadła” wypożyczyliśmy od MPK Kraków, z którym od dawna bardzo dobrze współpracujemy”. Krakowski przewoźnik zakupił właśnie używane wagony GT8S z Niemiec i był w trakcie realizowania dostaw kolejnych tramwajów. Dlatego też 6 sztuk tych wagonów, zamiast transportować je najpierw na Małopolskę a później do nas, z Dusseldorfu przyjechały bezpośrednio do stolicy Wielkopolski. „Tutaj dostosowaliśmy je do polskich i poznańskich standardów i już mogliśmy je ekspediować na regularne linie” – dodaje dyrektor Firlik. „Sprowadziliśmy także kilka wagonów bezpośrednio od przewoźnika, stąd ich nietypowe – jak na Poznań – niebiesko-białe malowanie”. Zgodnie z założeniem, po służbie w Poznaniu pojazdy zostaną wysłane do Krakowa, gdzie właściciel przystosuje je do swoich warunków i norm kolorystycznych. Połowę tych tramwajów już oddaliśmy właścicielowi, pozostałe jeszcze służą Poznaniakom.

krakowskie-wahadlo-gt8s-s

Bimba czy bana?
Dwukierunkowe helmuty nieco się różnią od tych kursujących po Poznaniu. Przede wszystkim wystrój wewnątrz bardziej przypomina przedział pociągu, niż tradycyjny tramwaj: przez podwójne siedzenia naprzeciwko siebie, czy charakterystyczną zabudowę górnych okien. Kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron, podobnie jest też z drzwiami.

Co „obcy” robią w Poznaniu?
Do czerwca 2012 dwukierunkowe „helmuty” kursowały głównie jako wahadłowa linia 25, łącząc Stomil z osiedlem Czecha. Po wznowieniu ruchu przez Górny Taras Rataj, wyjechały na trasę linii 18 oraz 11. Dopiero kiedy zaczęły pojawiać się w centrum miasta, dostrzegli je niektórzy mieszkańcy. Co to są za dziwne wagony? To Duewagi GT8S! W Poznaniu goście zostaną do listopada, zatem kto nie miał okazji przejechać się krakowskim dwukierunkiem z Dusseldorfu, jeszcze ma trochę czasu na nadrobienie zaległości.

Informacje techniczne
Rodzaj     Wagon silnikowy trzyczłonowy dwukierunkowy
Długość    26200 mm
Szerokość    2420 mm
Wysokość nadwozia    3460 mm
Rozstaw osi    1800 mm
Masa własna    35 000 kg
Masa całkowita    49 000 kg
Miejsca ogółem    200 pas. (w tym siedzące: 51)
Wysokość podłogi    880 mm
Silniki (moc ciągła)    2*150 kW
Średnica kół tocznych    670 mm
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind