Wyszukiwarka

Newsletter

Informacja ZTM o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

tel. 61 646 33 44

Telefon alarmowy Centrali Nadzoru Ruchu

tel. 19 445

Aplikacja myMPK

pobierz z
google-play
uitp-logo-2014
Podejrzany typ na mieście

Komunikaty

4  8  9  16  17
28.03.2019 Pokazy laserowe na elewacji Teatru Wielkiego
1  16  17  18  154  ...
18.03.2019 Koniec utrudnień na pętli Franowo
184
16.03.2019 Zmiana rozkładu jazdy linii 184
155  162  166  192  196  ...
16.03.2019 Prace na skrzyżowaniach Żegrze/Bobrzańska i Chartowo/Wiatraczna – etap I
154  162
13.03.2019 Zmiana lokalizacji przystanku „Ostrowska”
2  5  9  13  16
07.03.2019 Uruchomienie przystanku „Ratajczaka”
152  165  174  184  238  ...
01.03.2019 Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Żegrze/Kurlandzka/Inflancka
188  198
01.03.2019 Zmiany na linii 188
wszystkie linie tramwajowe  237  248  T21
01.03.2019 Zmiany na liniach nocnych
146  160  168  236  246
01.03.2019 Zmiany na liniach autobusowych na Strzeszynie
152  155
26.02.2019 Przesunięcie przystanków „Kobylepole”
146  174  191  348
01.02.2019
30.04.2019
Remont wiaduktu nad stacją PST „Szymanowskiego”
  Więcej komunikatów...
Sprawdź nasze oferty pracy!
gt8s-na-linii-18-mRatajscy mieszkańcy znają je bardzo dobrze. Choć są w Poznaniu od ponad roku, wśród niektórych Poznaniaków nadal budzą zaskoczenie. Do kiedy wagony GT8S pozostaną w naszym mieście i gdzie jeszcze będą służyć?

Tramwaje z Krakowa czy z Dusseldorfu?
Tramwaje GT8S trafiły do Poznania w czerwcu 2011. „Chcąc zapewnić mieszkańcom Rataj stały dostęp do komunikacji tramwajowej na czas budowy trasy na Franowo, musieliśmy zaopatrzyć się w większą ilość tramwajów wahadłowych” – przyznaje Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych. „Ponieważ nie mieliśmy aż tylu własnych egzemplarzy, dodatkowe „wahadła” wypożyczyliśmy od MPK Kraków, z którym od dawna bardzo dobrze współpracujemy”. Krakowski przewoźnik zakupił właśnie używane wagony GT8S z Niemiec i był w trakcie realizowania dostaw kolejnych tramwajów. Dlatego też 6 sztuk tych wagonów, zamiast transportować je najpierw na Małopolskę a później do nas, z Dusseldorfu przyjechały bezpośrednio do stolicy Wielkopolski. „Tutaj dostosowaliśmy je do polskich i poznańskich standardów i już mogliśmy je ekspediować na regularne linie” – dodaje dyrektor Firlik. „Sprowadziliśmy także kilka wagonów bezpośrednio od przewoźnika, stąd ich nietypowe – jak na Poznań – niebiesko-białe malowanie”. Zgodnie z założeniem, po służbie w Poznaniu pojazdy zostaną wysłane do Krakowa, gdzie właściciel przystosuje je do swoich warunków i norm kolorystycznych. Połowę tych tramwajów już oddaliśmy właścicielowi, pozostałe jeszcze służą Poznaniakom.

krakowskie-wahadlo-gt8s-s

Bimba czy bana?
Dwukierunkowe helmuty nieco się różnią od tych kursujących po Poznaniu. Przede wszystkim wystrój wewnątrz bardziej przypomina przedział pociągu, niż tradycyjny tramwaj: przez podwójne siedzenia naprzeciwko siebie, czy charakterystyczną zabudowę górnych okien. Kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron, podobnie jest też z drzwiami.

Co „obcy” robią w Poznaniu?
Do czerwca 2012 dwukierunkowe „helmuty” kursowały głównie jako wahadłowa linia 25, łącząc Stomil z osiedlem Czecha. Po wznowieniu ruchu przez Górny Taras Rataj, wyjechały na trasę linii 18 oraz 11. Dopiero kiedy zaczęły pojawiać się w centrum miasta, dostrzegli je niektórzy mieszkańcy. Co to są za dziwne wagony? To Duewagi GT8S! W Poznaniu goście zostaną do listopada, zatem kto nie miał okazji przejechać się krakowskim dwukierunkiem z Dusseldorfu, jeszcze ma trochę czasu na nadrobienie zaległości.

Informacje techniczne
Rodzaj     Wagon silnikowy trzyczłonowy dwukierunkowy
Długość    26200 mm
Szerokość    2420 mm
Wysokość nadwozia    3460 mm
Rozstaw osi    1800 mm
Masa własna    35 000 kg
Masa całkowita    49 000 kg
Miejsca ogółem    200 pas. (w tym siedzące: 51)
Wysokość podłogi    880 mm
Silniki (moc ciągła)    2*150 kW
Średnica kół tocznych    670 mm
 

Do poprawnego wyświetlania strony niezbędne jest posiadanie zainstalowanej w systemie operacyjnym jednej z przeglądarek: Internet Explorer 7, FireFox 2, Opera 9.5, Safari 3 lub nowszych.

 

Na tej stronie używamy cookies i podobnych technologii, aby m.in. zapamiętać Twoje ulubione ustawienia i szybciej wyświetlać Ci je podczas kolejnych wizyt tutaj lub w celu świadczenia usługi. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia cookies w Twojej przeglądarce i uniemożliwić zapisywanie ich na Twoim dysku. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności i polityki cookies.

 

Designed By Soul & Mind